Samtidig er ambisjonene å finne en løsning som er minst mulig synlig, da dette er en veteransykkel, hvor alt 'nymotens' greier er skjemmende (i mine øyner).
Konvensjonell løsning med oljetrykk sensor er der ikke plass til grunnet oljetrykksbryterens plassering.
Oljetrykksbryter sitter under/litt bak venstre sylinder Da jeg kom over denne fra Hella kom fantasien i sving.
I tillegg til sensor har jeg kjøpt inn et voltmeter for å kunne teste på en prototype
Denne rakkeren sitter i nyere BMW og Volvo biler, og gir både oljetrykk og temperatur i en giver.
Data blir overført serielt, så giveren har tre ledning, +5V, Gnd. og Signal.
Seriel data kan høres komplisert ut, men se på diagrammet under:
Som man ser er der tre pulser, og pulslengden i hver av dem varier med informasjonen som skal meddeles.
Tiden fra første puls til den andre blir fyrt av er 1024 uS, og mellom de to siste går det 4096uS, deretter begynner den på nytt osv.
Skjema viser også at puls 1 må ha en lengde mellom 256 og 640 uS, og for de to neste pulsene må de ligg på mellom 128 og 3968 uS.
De tre pulsene gir informasjon om:
#1 Sensors tekniske status (om den har feilet feks)
#2 Oljetemperatur
#3 Oljetrykk
Planen er å benytte en liten rakker som heter PIC 16F1769 som styrer det hele.
De to store skal loddes inn på en prototype-plate Vero-Board), mens de to små skal brukes til slutt.
For å vise resultatet henger avgjørelsen litt mer i lufta.
Sterkeste kandidat pr. nå er å benytte voltmeteret som sitter på sykkelen.
Tanken er at når alt er normalt viser voltmeter Volt, som er normal visning.
Om oljetrykk er for lavt eller temperaturen er for høy går voltmeteret over til å vise aktuelle verdier. I tillegg kan det hende det dukker opp en mulighet for å kunne plugge inn en liten LCD skjerm for mer detaljert informasjon.. For å vite hva voltmeteret viser ser jeg for meg å signalisere via oljetrykslampa, hvor feks. sakte blinking betyr vising av oljetrykk mens hurtig blinking viser temperatur i voltmeteret.
Voltmeteret har en skala som går mellom 8V og 16V. Underveis må jeg ta stilling til om visningen skal være i aktuelle verdier, Dvs oljetemp mellom 80 og 160 grader og oljetrykk mellom 0.8 og 1.6 bar. Den interne regulatoren er satt til maks 1.5 bar, så det er en mulighet.
Et alternativ er å sette 100% til kl12 posisjon, og la nåla i voltmeteret svinge mellom feks 75% og 125%, eller noe slikt...
Pr i dag holder jeg på å komponenter som skal brukes. I tillegg til avbildet prosessor og spenningsregulator må jeg ha en regulator som kjører spenning opp til over 16V for å kunne drive voltmeteret til full skala.
Videre kan ikke prosessorens spenning overstige 5 volt, så der må være en forsterker som 4 dobler spenningen som skal drive voltmeteret.
En del av nevnte komponenter er underveis i posten, og en del av dem er ikke valgt enda...
Oppdatering kommer underveis