Det KnutK sa

Det KnutK sa
Ja, jeg har foreløpig klart meg uten, selv på vinteren i Oslo. Tidligere var det litt mer periodesvis pendling, så jeg tålte -25°C en halvtimes-times tid på sykkelen, men nå blir det nesten to timer hver dag, og jeg gidder ikke pakke meg inn til en ball, det er for mye styr. Det blir sikkert litt mer brukt resten av året, men jeg bruker ikke engang å skru på varmeholkene før det er under 5°C.ashland wrote: ↑01 Dec 2023 18:24 Varmeklær har jeg ikke brukt, ennå.. Ser helt klart en god fordel om vår/ høst, men foreløpig har superundertøy, fleece og vindtett lag fungert bra for min del
Ang størrelser, har ved ett par ganger handlet av Norsafemc. De er grossist og selger via andre forhandlere. Jeg har fått Graarud til å bestille ett par forskjellige størrelser når jeg er litt usikker. Aldri vært problemer og de sender i retur det som ikke passet og evt bestiller igjen om alt blir feil
Helt klart genialt å slippe alt under! Det er pri 2 for min del. Har tidligere balla meg inn i tykt ullundertøy, og to-tre lag med ull og fleese utenpå. Har holdt meg god og varm, men sekundet jeg har gått inn en dør har jeg svettet ihjel.
Haha, lurt!pelsen wrote: ↑01 Dec 2023 18:00 Jeg har ikke peiling på varmeklær, men har prøvd å kjøre med varme i vanlige mc-støvler. Jeg har kjøpt noen noen slike "gjør det selv" holkevarmere fra Kina. De er er nok ment å legges utenpå holken, og funker dårlig når man legger dem under holken. Styret blir jo lunkent under holken, mens fingrene holdes kalde.
Men disse holkevarmerne funker fint hvis man legger dem i støvlene, deilig varme i sålen.![]()
Tja...Bjerknez wrote: ↑04 Dec 2023 09:47 Jeg tror jeg har nevnt dette før, men jeg har ved flere annledninger faktisk fryst mer med varmevest enn uten.
Riktignok gjelder dette ved vanlige kjølige sommertemperaturer ned mot rundt 10 grader.
Når jeg feks. kjørte gjennom Sverige i fjor via Narvik og Jokkmokk i rundt 5-10 grader tidlig på morgenen så ble jeg på en måte vant til at det var guffent og til slutt så frøys jeg ikke så veldig.
Så fort kjørefølget mitt sa jeg burde ta på meg regndressen som jo er vindtett så ble det varmere, men jeg begynte da faktisk å fryse mer.
Mulig det bare er meg, men det samme skjedde i millitøret. Når jeg var ute i 20 minus og var aktiv, så ble kroppen vant til det. Jeg frøys ikke før jeg kom inn i teltet hvor det var varmt.
Jeg vet ikke om dette gir mening, men min varmedress fra XXL som var en typisk jakt varmevest med to batterier varmet som bare det, men jeg fant ut at jeg faktisk ofte frøys mer med den på.
Mulig det bare er min kropp som er litt spesiell altså...![]()
Ja, det er mitt intrykk også. Nå har ikke jeg kjørt i minusgrader vel og merke, men i 5-10 varmegrader har jeg best kontroll uten varmedress. Kjørte vel 60 mil i strekk gjennom Sverige fra Jokkmokk og til Trondheim hvor det var under 10 grader store deler av strekningen. Det var guffent, men jeg frøs ikke. Kroppen ble vant til det, på en måte…Ambro wrote: ↑04 Dec 2023 11:20 Kroppen trenger ca 20-30 minutter på å justere sin egen varmeproduksjon. Derfor en ofte merker at om en starter å fryse, men bare venter litt, så går det over. Kroppen produserer nok varme selv. Om en supplerer med ekstra varme utenifra, tar det nye 20-30 min for kroppen å justere, i mellomtiden blir det gjerne litt for varmt, kroppen justerer med svette, som raskt fører til at en begynner å fryse igjen, spesielt med klær som ikke lar fuktigheten komme ut som regntøy.
Har selv kjørt en hel vinter før, kun jobb pendling på 20-30 minutter. Brukte ingen form for elektrisk oppvarming, kun den eldste klim dressen min som overdel, en gammel dainese bukse, og ett lag superundertøy. Det eneste jeg rakk å bli kald på til og fra jobb var lillefingeren inni de tjukkeste dainese hanskene en kan oppdrive (hadde ikke varme i styret på den sykkelen). Funka fint ned til -18, og slike korte turer. Skulle jeg kjørt lengre hadde i alle fall varme i styret vært nødvendig, og muligens ett ekstra lag på overkroppen.
Ja, det var omentrent slik jeg hadde det med pendlingen min før. Endte opp med varmeholker den gang, men kjørte bare i ull og en tjukk kjøredress, så selv i -20-25 var det helt ok. De gangene jeg kjørte lengre turer, og var flere timer på sykkelen, ble det betydelig kaldere og jeg var kald resten av dagen. Og det er akkurat det siste jeg vil unngå nå.Ambro wrote: ↑04 Dec 2023 11:20 Kroppen trenger ca 20-30 minutter på å justere sin egen varmeproduksjon. Derfor en ofte merker at om en starter å fryse, men bare venter litt, så går det over. Kroppen produserer nok varme selv. Om en supplerer med ekstra varme utenifra, tar det nye 20-30 min for kroppen å justere, i mellomtiden blir det gjerne litt for varmt, kroppen justerer med svette, som raskt fører til at en begynner å fryse igjen, spesielt med klær som ikke lar fuktigheten komme ut som regntøy.
Har selv kjørt en hel vinter før, kun jobb pendling på 20-30 minutter. Brukte ingen form for elektrisk oppvarming, kun den eldste klim dressen min som overdel, en gammel dainese bukse, og ett lag superundertøy. Det eneste jeg rakk å bli kald på til og fra jobb var lillefingeren inni de tjukkeste dainese hanskene en kan oppdrive (hadde ikke varme i styret på den sykkelen). Funka fint ned til -18, og slike korte turer. Skulle jeg kjørt lengre hadde i alle fall varme i styret vært nødvendig, og muligens ett ekstra lag på overkroppen.
Er med på den til en hviss grad, men kroppen har begrensa effekt, og blir det kaldere vil man uansett fryse. Hvor grensen går for hvor kroppen ikke strekker til er individuelt. Men når grensen er nådd må man kle på seg mer, som senker grensen, eller hjelpe kroppen med kunstig varmetilførsel.Ambro wrote: ↑04 Dec 2023 11:20 Kroppen trenger ca 20-30 minutter på å justere sin egen varmeproduksjon. Derfor en ofte merker at om en starter å fryse, men bare venter litt, så går det over. Kroppen produserer nok varme selv. Om en supplerer med ekstra varme utenifra, tar det nye 20-30 min for kroppen å justere, i mellomtiden blir det gjerne litt for varmt, kroppen justerer med svette, som raskt fører til at en begynner å fryse igjen, spesielt med klær som ikke lar fuktigheten komme ut som regntøy.
Har selv kjørt en hel vinter før, kun jobb pendling på 20-30 minutter. Brukte ingen form for elektrisk oppvarming, kun den eldste klim dressen min som overdel, en gammel dainese bukse, og ett lag superundertøy. Det eneste jeg rakk å bli kald på til og fra jobb var lillefingeren inni de tjukkeste dainese hanskene en kan oppdrive (hadde ikke varme i styret på den sykkelen). Funka fint ned til -18, og slike korte turer. Skulle jeg kjørt lengre hadde i alle fall varme i styret vært nødvendig, og muligens ett ekstra lag på overkroppen.
Jo, det er bedre ok komme frem varm og god og ta seg en avkjølende kald en
Tror nok alle er enige om at løse batterier ikke er tingen på MC.Bjerknez wrote: ↑05 Dec 2023 05:32 Personlig er jeg ikke så alt for opptatt av at temperaturen til enhver tid skal være perfekt. Det er en del av det å kjøre motorsykkel at man kan assosiere seg litt med "friluftslivet".
Ved å venne seg til litt kulde så takler kroppen dette ganske bra (innenfor rimelighetens grenser). Det er jo ikke noe "farlig" å fryse litt når man stort sett når som helst kan stoppe og få i seg varmen.
Jeg hadde en slik varmedress som tidligere nevnt og den funket veldig bra. Det ble ganske varmt på brystet, magen og ryggen. Jada, det var behagelig. Men den lune varmen jeg fikk fra varmevesten skapte en ganske stor kontrast til kulden utenfor.
Jeg opplevde at den på en måte "lurte" kroppen litt. Dessuten er man jo til enhver tid avhengig av enda ett sett med batterier og opplading av disse etc. Noe som bidrar til at man må dra med seg enda mer på tur.
Når batteriene tok slutt like før Øvre årdal og jeg skulle videre til Lom via Sognefjellet, så var kroppen ellerede vant til den lune varmen. Når den forsvant, så begynte jeg virkelig å fryse. Kontrastene ble for store til at kroppen klarte og venne seg til forskjellen og det endte med at jeg frøs skikkelig hele veien til Lom.
Jeg er ganske overbevist (siden jeg har kjørt den strekningen flere ganger tidligere) om at jeg hadde fryst mindre om jeg hadde kjørt uten varmevest.
Men igjen, jeg snakker ikke om minusgrader her. Det var vel 5-10 grader over sognefjellet.
Min mening er at sommerhalvåret i Norge eller steder med lignende temperaturer er behovet for varmevest ikke tilstede i det hele tatt.
Da må man i såfall sørge for og ha såpass med varme både i bukse og vest samt hansker at man opprettholder en lun varme hele tiden. men igjen, det krever enda mer å drasse på og enda flere batterier å lade eller ledninger å fikle med. Noe som i vertfall for min del fjerner litt av poenget med å være på MC-tur.
Ingenting er bedre enn å ankomme hytta på ettermiddagen litt kald og frossen og sette seg i solen eller forran peisen og ta aseg en pils eller en god kopp kaffe.
Vi har alle våre behov og meningerBorg wrote: ↑05 Dec 2023 10:26Tror nok alle er enige om at løse batterier ikke er tingen på MC.Bjerknez wrote: ↑05 Dec 2023 05:32 Personlig er jeg ikke så alt for opptatt av at temperaturen til enhver tid skal være perfekt. Det er en del av det å kjøre motorsykkel at man kan assosiere seg litt med "friluftslivet".
Ved å venne seg til litt kulde så takler kroppen dette ganske bra (innenfor rimelighetens grenser). Det er jo ikke noe "farlig" å fryse litt når man stort sett når som helst kan stoppe og få i seg varmen.
Jeg hadde en slik varmedress som tidligere nevnt og den funket veldig bra. Det ble ganske varmt på brystet, magen og ryggen. Jada, det var behagelig. Men den lune varmen jeg fikk fra varmevesten skapte en ganske stor kontrast til kulden utenfor.
Jeg opplevde at den på en måte "lurte" kroppen litt. Dessuten er man jo til enhver tid avhengig av enda ett sett med batterier og opplading av disse etc. Noe som bidrar til at man må dra med seg enda mer på tur.
Når batteriene tok slutt like før Øvre årdal og jeg skulle videre til Lom via Sognefjellet, så var kroppen ellerede vant til den lune varmen. Når den forsvant, så begynte jeg virkelig å fryse. Kontrastene ble for store til at kroppen klarte og venne seg til forskjellen og det endte med at jeg frøs skikkelig hele veien til Lom.
Jeg er ganske overbevist (siden jeg har kjørt den strekningen flere ganger tidligere) om at jeg hadde fryst mindre om jeg hadde kjørt uten varmevest.
Men igjen, jeg snakker ikke om minusgrader her. Det var vel 5-10 grader over sognefjellet.
Min mening er at sommerhalvåret i Norge eller steder med lignende temperaturer er behovet for varmevest ikke tilstede i det hele tatt.
Da må man i såfall sørge for og ha såpass med varme både i bukse og vest samt hansker at man opprettholder en lun varme hele tiden. men igjen, det krever enda mer å drasse på og enda flere batterier å lade eller ledninger å fikle med. Noe som i vertfall for min del fjerner litt av poenget med å være på MC-tur.
Ingenting er bedre enn å ankomme hytta på ettermiddagen litt kald og frossen og sette seg i solen eller forran peisen og ta aseg en pils eller en god kopp kaffe.
Du kjører jo tross alt rundt med et utmerket 12V batteri som det bare er å kople en ledning opp mot.
I min verden, med min varemejakke, har varmen alltid vart helt frem. Genialt på vårparten når vi krysser Haukeli i 2 grader og regn. Har da ingen behov for å føle meg mer i live enn hva jeg allerede er med varemejakka på. Den gir heller et smil på munnen mens jeg kruser over vidda.