En side av saken er at vi bare har sett begynnelsen på utviklingen av nye markeder i øst-Europe, samt en enda større vekst i Asia. Et av de største problemene Norge har som en følge av høy avgifter, er at våre produkter og tjenester har veldig høye produksjonskostnader (høye lønninger og høy pris på elementer de eventuelt må kjøpe fra andre leverandører). Prisen blir dermed lite konkurransedyktig. Vi kan forøvrig heller ikke forvente at vi skal kunne konkurrere på pris med disse markedene. Det som virkelig er et problem er at produksjons kostnadene våre er høye selv sett med vest-Europeiske øyne. Det vil ikke være mulig å forsvare en høy pris med høyere kvalitet. Bare se på Tyskland. De er kjent for å være utrolig dyktige ingeniører, men sliter likevel med sterk konkurranse fra nabolandene, og stor utflagging av nasjonale selskaper. De har dessuten et langt lavere kostnadsnivå enn oss. At det samme vil hende i Norge har vi allerede sett eksempler på.
Resultat for Norge på sikt: Høyere arbeidsledighet, utflagging av bedrifter, erstatte arbeidskraft med maskiner og høyere kostnader til støtte uten muligheter til å hente inn de nødvendige midlene. Høyere skatter og avgifter vil jo bare forverre problemet ytterligere.
Dere ønsker sikkert ikke å lese alle mine argumenter på dette området (og er sikkert glade for at jeg ikke tar for meg flere sider av innleggets problemstilling), så jeg skal avslutte her foreløpig.