Skifte bremseklosser

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
GSX1100E
Posts: 3
Joined: 27 Jun 2006 20:25
Location: Oslo

Skifte bremseklosser

Post by GSX1100E »

Fint forum dere har!

Nettopp kjøpt meg en GSX 1100E '82, og tenkte jeg skulle skifte ut klossene foran nå. Er det noen tabber en nybegynner bør unngå, eller er dette så enkelt at også jeg bør klare det?

E
User avatar
Borg
Posts: 1709
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Ingen stor :smt109 men har nå byttet klosser på hva jeg har hatt av sykler og biler.

For meg fungerer det gjerne greit så lenge jeg følger med på:
Rekkefølgen jeg tar det av i :oops:
Om sylinderen på kalipteren er skitten, rens den før den presses ut (hvis ikke kan du få inn smuss).
Ikke trykk inn bremsen mens du holder på med klossene :lol:

Ellers finnes det mange her inne som er mye mer mekanisk oppegående enn meg. :smt048
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Ikke allverden man kan gjøre galt, men følgene er såpass skumle hvis noe ikke fungerer 100% i dette området. Jeg vil derfor anbefale at du får en til å vise deg dette første gangen.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
GSX1100E
Posts: 3
Joined: 27 Jun 2006 20:25
Location: Oslo

Post by GSX1100E »

Takk for gode råd begge to!
Jeg prøvde i dag, men må innrømme at jeg ikke klarte det :oops: Etter at jeg endelig fikk inn de nye klossene, var det ingen plass i mellom til bremseskiven. Når jeg satte tilbake de gamle klossene, var jeg nok litt flinkere til å presse inn stempelet, så da gikk det bedre. Er ved godt mot til neste forsøk :?
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Sliter du med å få inn stemplene så har Biltema et fint verktøy til det.
Image
Image
User avatar
GSX1100E
Posts: 3
Joined: 27 Jun 2006 20:25
Location: Oslo

Post by GSX1100E »

Jøss! Interessant... :D
User avatar
Borg
Posts: 1709
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Når jeg har byttet klosser på sykkel har jeg brukt ei vannpumpetang for å presse inn sylinderen.

Byttet klosser på bilen sist mandag og brukte to vanlige tvinger. Fungerte utmerket :!:
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

problemet er visst du får for mye press på den ene siden av stempelet så kiler den seg fast,det som er fint med verktøyet fra bil tema at det presser likt over hele stempelet :D
inunf
Posts: 4920
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Jeg bruker skrujern, og det fungerer for meg :)
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Post by Lasseleeten »

Gadd ikke starte egen tråd for det så bare spør her jeg =P

Begynner å bli litt dårlige bremser nå så må skifte bremseklossene..

Noen som vet om en grei guide eller noe for det? =)

Og jeg må vel ikke lufte bremsene, det er vel bare når man skifter bremsevæske?
Peligro
Posts: 116
Joined: 13 Apr 2007 14:13
Location: Litt sør for Bergen

Post by Peligro »

Lasseleeten wrote: Noen som vet om en grei guide eller noe for det? =)

Og jeg må vel ikke lufte bremsene, det er vel bare når man skifter bremsevæske?
Benytter følgende fremgangsmåte når jeg gjør jobben, enten det er bil eller mc:

1. Løs calipperen/ene og demonter gamle bremseklosser (hvordan og hva som må demonteres avhenger av calipper) Sjekk tykkelse og slitasje på skivene mot servicelimit. La bremsehendel/pedal være i fred slik at ikke hele stasen popper ut - blir bare banning, søl og plage av slikt.

2. Sjekk fjærer, splinter, etc. og skift ut hvis skadet/gammelt. Sjekk om det er bremseveske/"fukt" inni gummibelgen rundt stempelet. Hvis så, kan tettingsringen i sylinderen være slitt og klar for utskifting.

3. Sjekk og rengjør støvhetter/gummimuffer og evt. deler av stempel som ligger utenfor gummibelgen. VIKTIG! Hvis du bare peiser stemplene inn igjen med skitt på risikerer du at støv & skitt tar tabbe på gummitettingen i sylinderen. Stempelet skal være uten sår, hakk og rust. Lekkasje er noe dritt.

4. Hvis klo-calipper med glidehylse: sjekk at mekanismen glir lett aksialt. Hvis ikke, demonter, rengjør og sett inn med egnet fett. Hvis glidemekanismen ikke fungerer skikkelig vil du som oftest se at bremseklossene er slitt ulikt. Slark i mekanismen kan forårsake vibrasjoner og "hugg" i bremsene. No good.

5. Når alt er gullende rent og evt. glidemekanisme er oppsmurt og på stell, sett lett press på stempelet/ene med tvinge, Biltemaverktøy, trekiler, vannpumpetang, whatever og åpne forsiktig luftenippelen på calipperen. Da går stemplene inn heeelt smertefritt og med minimal maktbruk. Sørg for jevnt trykk på hele stempelet slik at ikke stempelet presses skjevt i sylinderen. Skru til luftenippelen før du slipper trykket på stemplene - da unngår du luft i systemet. Etterfyll bremseveske. EDIT: noen calippere er konstruert slik at stemplene må skrues inn igjen. Gjelder vel helst bil, men man vet jo aldri...

6. Monter nye klosser, fjærer, splinter osv. Sjekk vandring på hendel/pedal og kontroller for lekkasjer. Prøvekjør rolig og test ut bremsefunksjonen gradvis opp til "panikkbrems".

Innimellom styrker man seg på kaffe, øl eller tilsvarende (prøvekjøringen utgår selvfølgelig ved inntak av alkoholholdig styrkedrikk) og tar det hele som en kosestund - ikke som arbeid, for det er jo kjeeedeeeliiiig....
Mvh
Geir

Yamaha XJ900 Diversion -95
Kawasaki Z650SR -81 (prosjekt)

"Hvis du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig."
Post Reply