Førstegangssykkel ønskes kjøpt
Førstegangssykkel ønskes kjøpt
Hallo folkens, jeg skal kjøpe meg en førstegangssykkel, og prøver lykken her på forumet.
Jeg har noen ønsker og formeninger om pris, men tar selfølgelig imot tips både i positiv og negativ retning.
Budsjett ; 20-35000
kubikk ønske ; 300-600
formål ; jobbkjøring, turkjøring og lettere offroad
årsmodell ; så ny som mulig, men ikke spesielt eldre enn noenognitti
det bør være en japse tenker jeg, ser litt på tilgang til deler osv.
ser den mer erfarne mcìst at jeg er litt på viddene her, tar jeg velig gjerne imot korrektiver
Erik
Jeg har noen ønsker og formeninger om pris, men tar selfølgelig imot tips både i positiv og negativ retning.
Budsjett ; 20-35000
kubikk ønske ; 300-600
formål ; jobbkjøring, turkjøring og lettere offroad
årsmodell ; så ny som mulig, men ikke spesielt eldre enn noenognitti
det bør være en japse tenker jeg, ser litt på tilgang til deler osv.
ser den mer erfarne mcìst at jeg er litt på viddene her, tar jeg velig gjerne imot korrektiver
Erik
Last edited by erikperik on 09 Mar 2007 15:23, edited 1 time in total.
Jeg ville kastet inn noe mer penger, og kjøpt en BMW F650GS eller en Kawa KLR650. Førstnevnte er litt mer vei, siste er litt mer offroad, men begge er supre til alle dine formål.
Aller helst ville jeg kastet inn enda mer penger og kjøpt en V-Strom 650. Dette er den beste allroundsykkelen som eksisterer.
Jeg ville ikke kjøpt noe mellom 300 og 500cc. Her finner du noen veldig bra enduroer (fra Yama og KTM) og en ganske dyr dual-sport (Suzuki DRZ400), men ingenting som kan sammenlignes med de jeg nevnte over.
Merk at for 50 lapper kan du få en nokså ny sykkel som fungerer kjempebra, mens 15-25k gjerne blir en skrotsykkel som koster mye i drift.
Aller helst ville jeg kastet inn enda mer penger og kjøpt en V-Strom 650. Dette er den beste allroundsykkelen som eksisterer.
Jeg ville ikke kjøpt noe mellom 300 og 500cc. Her finner du noen veldig bra enduroer (fra Yama og KTM) og en ganske dyr dual-sport (Suzuki DRZ400), men ingenting som kan sammenlignes med de jeg nevnte over.
Merk at for 50 lapper kan du få en nokså ny sykkel som fungerer kjempebra, mens 15-25k gjerne blir en skrotsykkel som koster mye i drift.
il4
Hvorfor ikke?erikperik wrote:ja jeg håper via dette forumet å kunne gjøre meg et kupp, pokkern heller ingen vits å betale en kjørelærer for å gjøre meg kjent med sykkelen
Da får du lære til deg de gode vanene med en gang! Tro meg, det tar ikke så lang tid! Dessuten er det en del obligatorisk du bare er nødt gjennom. blandt annet Sikkerhetskurs bane. Her er det nettopp såtte av en del tid til å gjøre seg kjent med sykkel og utstyr
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- The Vulcanrider
- Posts: 22
- Joined: 19 Nov 2006 21:31
- MC: Mean & Green 1500 ccm
- Location: Halden
Re: Førstegangssykkel ønskes kjøpt
Hei Erikerikperik wrote:Hallo folkens, jeg skal kjøpe meg en førstegangssykkel, og prøver lykken her på forumet.
Jeg har noen ønsker og formeninger om pris, men tar selfølgelig imot tips både i positiv og negativ retning.
Budsjett ; 15-25000
kubikk ønske ; 300-500
formål ; jobbkjøring, turkjøring og lettere offroad
årsmodell ; så ny som mulig, men ikke spesielt eldre enn noenognitti
det bør være en japse tenker jeg, ser litt på tilgang til deler osv.
Når det gjelder førstesykkel er det en del du bør tenke på,
1. Billig
2. Liten i ccm
3. Lett å få tak i deler
osv osv.
Når du endelig har gliset i garasjen, å det er dags for første tur.
Det er ikke noe som er herligere enn å ta første turen med nyinnkjøpt sykkel.
1.Som oftest er det en årsak til at noen selger billig, det er alltid noe feil. ikke fortell meg at noen selger noe under listepris bare for å være snill.
2.Utpå sommeren vil du fort finne ut at "faen, jeg skulle nok ha satset på en 750 gitt, dette flytter seg ikke i hele tatt"
For du skjønner det at du blir veldig fort vant med effekten til sykkelen din, du blir kansje overrasket ved første og andre pådrag, men så er det slutt med det. 750 er ikke stort, men heller ikke lite. Du kommer deg dit du skal, og at du har litt power når det trengs.
3. lett å få tak i deler. De fleste japser er det lett å få tak i deler til, men du skal vite at deler er dyrt. offroader 300- 500 ccm mod 90-95 for 15- 25 lapper betyr at du har kjøpt noe som er i stykker.
Du må betale fra 30 lapper og oppover for en Honda XL 600 RM 86 mod. http://www.motorimport.no/
Jeg er helt enig med de andre her, legg inn litt mer spenn for da å få noe som holder, og som gjør jobben i ei forbikjøring, det er alt for mange som har prydet en trailergrill fordi de overvurderte kreftene til sykkelen.
Kjøre tips:
1. Du er ikke udødlig ( Det er desverre alt for mange som overvurderer si egen evner som fører også)
2. Kjør som om du var usynlig for andre.
3. Tro ikke at bilen foran, høyere eller venstere for deg, har sett deg., Vit at han ser deg.
4. I mørket er alle katter grå, men en harepus, grevling, rev, rådyr, elg og rein
De dreper deg. ( jeg vet, en bekjent ble drept i en elg vs mc ulykke)
Jeg selv har aldri vært så redd som den kvelden da en hare passerte mellom fram og bakhjulet i 80 kmt. Jeg rakk ikke engang å klemme inn clutsjen.
Jeg håper ikke at jeg virker for pesimistisk, mc er det beste jeg vet.
Det eneste jeg ønsker å oppnå med det jeg har skrevet, er at du så lenge som mulig skal oppleve lukten, vinden, friheten, treff, og ikke minst det sosiale oss mcfolk mellom, du kommer alltid i prat med noen.
Jeg vil ikke anbefale noe merke eller type mc, prøv så mange som mulig før du bestemmer deg.
Lykke til.
Regards From The Vulcanrider
Il get all the sleep I need when I`m dead
Il get all the sleep I need when I`m dead
Veldig godt oppsumert av vår gode mann Vulcanrider.
Er igrunn ikke så mye å tilføye til den listen der
Er igrunn ikke så mye å tilføye til den listen der
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Må sende inn en offtopic post ...
...
Gratulerer med 1000 LordShaft
Og foresten, må si meg ganske enig med vulcanrider, utenom at det kan diskuteres hvorvidt du blir lei effekten på en 500 over sommeren. Dette varierer nok mye fra person til person, mens en person kan lengte etter noe tyngre etter en uke, kan andre tenke som så at dette er mer en nok "kick" og power for meg...
Ville vertfall jeg trodd/ment
...
Gratulerer med 1000 LordShaft
Og foresten, må si meg ganske enig med vulcanrider, utenom at det kan diskuteres hvorvidt du blir lei effekten på en 500 over sommeren. Dette varierer nok mye fra person til person, mens en person kan lengte etter noe tyngre etter en uke, kan andre tenke som så at dette er mer en nok "kick" og power for meg...
Ville vertfall jeg trodd/ment
-2006 FP Derbi GPR 125 sølv-
-2002 Honda SFX sølv-
-1992 BMW 318i-
-2002 Honda SFX sølv-
-1992 BMW 318i-
- Fantomet
- Posts: 141
- Joined: 01 Mar 2006 19:36
- MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through! - Location: Trondheim
Ikke mindre enn 750!
Enig med en av de over! Ikke gå for under 750. Det vil du angre når du gir på på en 400!
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
- The Vulcanrider
- Posts: 22
- Joined: 19 Nov 2006 21:31
- MC: Mean & Green 1500 ccm
- Location: Halden
Denne går for 35.000 :erikperik wrote:Hei igjen folkens
Kjøpesummen er oppjustert til rundt 35 lapper, da må vel noe mer skje
http://pics.autodb.no/1354/1354097-bild ... tmc042.jpg
Og denne: http://pics.autodb.no/456//456340-bilde1-janmc.jpg
Disse to er helt forskjellige typer, men begge er greie førstegangsykler,
Vil nok tro at Transalpen en enklest å handtere, den er nok den kvikkeste også, men her behøver du benlengde. Begge finner du på auto-db.
Ride on,nå er det snart vår
VN Rider.
Regards From The Vulcanrider
Il get all the sleep I need when I`m dead
Il get all the sleep I need when I`m dead
- Tekumseh
- Posts: 2091
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Jeg har ikke så mye peiling. Men hører mye skryt av 'thumpers' som nybegynnersykkel (man hører det man vil høre). Thumper er en fellesbetegnelse på sykler med store ensylindrede motorer.
Har selv en Suzuki LS 650 med én sylinder og remdrift. Veldig lavt dreimoment, og veldig kontant og lett å kjøre.
Eneste problem er at den er veldig tung å trillstarte. Og da sier det seg selv at et sterkt og fulladet batteri trengs.
Her var det mange thumpere:
http://www.thumperpage.com/mcpics.html
Har selv en Suzuki LS 650 med én sylinder og remdrift. Veldig lavt dreimoment, og veldig kontant og lett å kjøre.
Eneste problem er at den er veldig tung å trillstarte. Og da sier det seg selv at et sterkt og fulladet batteri trengs.
Her var det mange thumpere:
http://www.thumperpage.com/mcpics.html
Re: Førstegangssykkel ønskes kjøpt
'The Vulcanrider wrote:Hei Erikerikperik wrote:Hallo folkens, jeg skal kjøpe meg en førstegangssykkel, og prøver lykken her på forumet.
Jeg har noen ønsker og formeninger om pris, men tar selfølgelig imot tips både i positiv og negativ retning.
Budsjett ; 15-25000
kubikk ønske ; 300-500
formål ; jobbkjøring, turkjøring og lettere offroad
årsmodell ; så ny som mulig, men ikke spesielt eldre enn noenognitti
det bør være en japse tenker jeg, ser litt på tilgang til deler osv.
Når det gjelder førstesykkel er det en del du bør tenke på,
1. Billig
2. Liten i ccm
3. Lett å få tak i deler
osv osv.
Når du endelig har gliset i garasjen, å det er dags for første tur.
Det er ikke noe som er herligere enn å ta første turen med nyinnkjøpt sykkel.
1.Som oftest er det en årsak til at noen selger billig, det er alltid noe feil. ikke fortell meg at noen selger noe under listepris bare for å være snill.
2.Utpå sommeren vil du fort finne ut at "faen, jeg skulle nok ha satset på en 750 gitt, dette flytter seg ikke i hele tatt"
For du skjønner det at du blir veldig fort vant med effekten til sykkelen din, du blir kansje overrasket ved første og andre pådrag, men så er det slutt med det. 750 er ikke stort, men heller ikke lite. Du kommer deg dit du skal, og at du har litt power når det trengs.
3. lett å få tak i deler. De fleste japser er det lett å få tak i deler til, men du skal vite at deler er dyrt. offroader 300- 500 ccm mod 90-95 for 15- 25 lapper betyr at du har kjøpt noe som er i stykker.
Du må betale fra 30 lapper og oppover for en Honda XL 600 RM 86 mod. http://www.motorimport.no/
Jeg er helt enig med de andre her, legg inn litt mer spenn for da å få noe som holder, og som gjør jobben i ei forbikjøring, det er alt for mange som har prydet en trailergrill fordi de overvurderte kreftene til sykkelen.
Kjøre tips:
1. Du er ikke udødlig ( Det er desverre alt for mange som overvurderer si egen evner som fører også)
2. Kjør som om du var usynlig for andre.
3. Tro ikke at bilen foran, høyere eller venstere for deg, har sett deg., Vit at han ser deg.
4. I mørket er alle katter grå, men en harepus, grevling, rev, rådyr, elg og rein
De dreper deg. ( jeg vet, en bekjent ble drept i en elg vs mc ulykke)
Jeg selv har aldri vært så redd som den kvelden da en hare passerte mellom fram og bakhjulet i 80 kmt. Jeg rakk ikke engang å klemme inn clutsjen.
Jeg håper ikke at jeg virker for pesimistisk, mc er det beste jeg vet.
Det eneste jeg ønsker å oppnå med det jeg har skrevet, er at du så lenge som mulig skal oppleve lukten, vinden, friheten, treff, og ikke minst det sosiale oss mcfolk mellom, du kommer alltid i prat med noen.
Jeg vil ikke anbefale noe merke eller type mc, prøv så mange som mulig før du bestemmer deg.
Lykke til.
mange gode tips takker for dette, jeg er nok allerede oppgradert til +600 ccm
erik