hjelp til å fjerne nålelager!!!

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Desmo wrote:Lang bolt eller en gjengestang, helgjengede stål-stenger i lengder på opptil 3000 mm (3 meter). Finnes i M6-M42 og 1/4" UNC-1" UNC i fasthetsklasse 4.6 og 8.8 hos Tingstad (f.eks). Og en jernvarehandel verdt navnet skaffer. :wink:
Biltema har også..
User avatar
Doofy
Posts: 131
Joined: 24 Feb 2006 03:09
Location: Vestfold
Contact:

Post by Doofy »

pelsen wrote:
Doofy wrote:Uansett så har dere mer erfaring på dette området med varming enn det jeg har. Men hva anbefaler dere eventuelt å bruke til oppvarming hvis jeg må gå til det skrittet. Dette er som sagt siste utvei for meg, siden jeg er redd for at blokk og annet skal bli veldig stygt, kall meg pirkete, men jeg liker at ting skal se ordentlig ut og gjøre ordentlig. Da kan jeg ha god samvittighet hvis jeg noen gang skal selge denne sykkelen videre.
Jeg anbefaler å sette den på verksted snarest, eller skaffe manual og spesialverktøy.
Når du sliter med å ta ut de gamle lagrene er det ingen grunn til å tro at du vil kunne installere de nye skikkelig. Det er stor sannsynlighet for at du vil ødelegge de nye lagrene hvis du slår dem inn uten spesialverktøy.
Ut fra bildene vil jeg anta at den beste metoden å sette inn nye lager er å dele blokka og presse inn nye lager fra hver side av de to halvdelene, med spesialverktøy.

Jeg har skrudd en del fra før av.. så dette er ikke problemet, problemet er at jeg ikke får de ut fordi jeg ikke har riktig verktøy. Det med å dele blokka er en god tanke og det er mulig at det fungerer på andre sykkler osv.. Hadde en moped som jeg gjorde dette på en gang, men siden det er støpt opp en kant inni som lagra går i mot så vil det hjelpe meg VELDIG lite å klyve blokka, bortsett fra MASSE jobb.
Doofy
DUCATI "The closest ting to an orgasm"
<<JUST>> Ducati 900SS
User avatar
Doofy
Posts: 131
Joined: 24 Feb 2006 03:09
Location: Vestfold
Contact:

Post by Doofy »

bandit wrote:Flere gode innspill her. Man skal ikke se bort fra at det kan være snakk om galvanisk tæring nei. På den annen side burde produsenten tatt høyde for dette ved f.eks. å benytte seg av anodisering eller et isolerende lag mellom stål og aluminium.

Uansett, la oss nå ikke gjøre problemet større enn det er foreløpig. Begynn med avdrager og CRC, og gi en tilbakemelding på hvordan dette går.

Ellers er det jo ikke noe problem å lage seg et verktøy for å sette inn nye lagre. Prinsippielt trenger man bare en laaaang bolt og en mutter på hver side. Så er det bare å stramme til fra begge sider samtidig..

Jeg KJØPER avtrekkeren til lageret i morgen.. slik at jeg får testet dette... dette begynner å utvikle seg til en VELDIG diskusjon ser jeg.. så jeg skal teste dette i morgen, altså (Torsdag 22.02.2007) slik at det blir en stopp på alt dette her.. jeg er ihvertfall ikke i tvil om at jeg får ut det ytterste lageret.. og hvis den avtrekkeren ikke greier å ta det innerste så håper jeg på at jeg skal greie å banke ut det... Det er jo utrolig mye vanskeligere å banke ut 2 lager i stedenfor ett.. så planen min er å ta ut et lager på hver siden, så banke fra den andre siden for da å satse på at det andre kommer lettere da... dette selvfølgelig hvis jeg ikke kan ta alle fire med avtrekkeren. :) ... Dette må det bare bli en slutt på... rett og slett for dumt at det lageret skal vinne over meg slik.. dette aksepterer jeg ikke... så derfor avgjøres "slagsmålet" i morgen :twisted:
Doofy
DUCATI "The closest ting to an orgasm"
<<JUST>> Ducati 900SS
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

And so the battle begins... :) :twisted:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Dette klarer du 8)
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Ikke ulikt nålelageret i bakhjulet på R1. Prøvde Clas-tæsjen på den uten hell. Fikk ikke tak i de smale kantene.

Endte opp med en Dremel diamantspiss som klarte å spise seg gjennom ringen...
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Har akkurat vært igjennom en sånn runde jeg og.. Ikke la dem vinne over deg =]
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Hysj, la oss nå ikke ta motet fra Doofy helt ennå. Kanskje lagrene popper rett ut med avdrageren.. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Om ikke annet så ender han kanskje opp med så mye godt verktøy til slutt, at jobben gjør seg selv. :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Vet ikke om jeg hadde gjort det her, siden det er aluminiumgods rundt, men, jeg skjærte hjullagert bak på en volvo en gang. Det sa smokk også sto bakhjulet. Fikk ikke ut ytterruigen uansett hva jeg prøvde. Tok til slutt et elektrisk sveiseapparat og la en larve rundt inni ytterringen på lageret, og når det kjølnet så datt det nesten ut av seg selv.
User avatar
Doofy
Posts: 131
Joined: 24 Feb 2006 03:09
Location: Vestfold
Contact:

Post by Doofy »

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)


Vel... må nok medele at med riktig verktøy så går alt som en lek... dette er det ingen tvil om... det fungerte som bare det.. var så lett å dra ut lagrene nå atte.. :> TUSEN TAKK ALLE SAMMEN.. for alle forslag og løsninger som er kommet, men vinneren ble til slutt lager uttrekkeren fra clas ohlson faktisk.. :)
Doofy
DUCATI "The closest ting to an orgasm"
<<JUST>> Ducati 900SS
User avatar
Doofy
Posts: 131
Joined: 24 Feb 2006 03:09
Location: Vestfold
Contact:

Post by Doofy »

bandit wrote:Hysj, la oss nå ikke ta motet fra Doofy helt ennå. Kanskje lagrene popper rett ut med avdrageren.. :wink:

Og tenk så rett du hadde også....
Doofy
DUCATI "The closest ting to an orgasm"
<<JUST>> Ducati 900SS
User avatar
Doofy
Posts: 131
Joined: 24 Feb 2006 03:09
Location: Vestfold
Contact:

Post by Doofy »

bandit wrote:And so the battle begins... :) :twisted:
Jeg vant!!! gjør som regel det når man ikke gir seg!
Doofy
DUCATI "The closest ting to an orgasm"
<<JUST>> Ducati 900SS
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

YEEEY!! :lol:

1-0 til deg Doofy :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

Meget bra, godt å høre at du endelig fikk ut de helvetes lagera dine :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply