
Hjelp til å planlegge turen
og her har vi jammen en kar som dauet av lyn på sykkel: http://www.wavy.com/Global/story.asp?s=3387272
Lyn som slår opp fra bakken?? Tror det er du som har misforstått litt.Griffin wrote:Egentlig så er det mistforstått at lynet slår ned...for det slår i realiteten opp fra bakken, gjennom det punktet som er nærmest skyen...
Så for at lynet skal slå ned i en motorsykkel, så må det i tilfelle først gå gjennom dekka...og strøm gjennom gummi... Det vet vi er dødfødt...
Her kan man lese mer om lyn og torden:
http://met.no/met/met_lex/q_u/torden.html
Last edited by Dominator on 03 Jun 2005 19:13, edited 1 time in total.


EDIT: Til deg Dominator så kan jeg si følgende: Lyn går fra bakken og opp til skyene og så ned igjen. Det skjer bare så fort at man ikke registrerer det. Da er det altså snakk om de lynnedslag som altså treffer bakken. En god del av de går bare fra sky til sky.
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
- It’s my birthday
Gixxere er kanskje ekstra sikkerhetsbevisste




Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
- It’s my birthday
Ja, Nøkken eller no lignende 


Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
No way.Gixxerman wrote:Trodde man ikke var lynleder når man kjører med gummi jeg... ? Kan jo være at lynnedslaget ikke var direkte i han, men rimelig nære og at dette forårsaket ulykken.
EDIT: Til deg Dominator så kan jeg si følgende: Lyn går fra bakken og opp til skyene og så ned igjen. Det skjer bare så fort at man ikke registrerer det. Da er det altså snakk om de lynnedslag som altså treffer bakken. En god del av de går bare fra sky til sky.

Dette er det som skjer:
Lyn og torden oppstår oftest i forbindelse med cumulunimbus-skyer. Dette er skyer som har utviklet seg fra vanlige cumulusskyer. Cumulusskyer oppstår når varm, fuktig luft stiger til værs. (Termikk) Etterhvert avkjøles denne luften og luftfuktigheten kondenserer til vanndråper. Vips så er en sky født.
Det som skjer i en cumulunimbus er at positive og negative ladninger skilles ved dannelsen av nedbørspartikler. Den negative ladningen befinner seg vanligvis nederst i skyen, den positive øverst. Når spenningsforskjellen mellom skyen og bakken (eller en annen sky) blir stor nok utløses spenningen i form av et lyn. Dette skjer som oftest på ettermiddagen om sommeren etter en lang dag med soloppvarming. Comprende?

Ok, ingen av oss har rett. Det starter fra topp og møtes, la oss si halvveis, for så og bli en sluttet enhet. Link til PDF dokument
Ved hjelp av rask seriefotografering har en etter hvert fått et ganske godt bilde av hva
som skjer ved et lynnedslag. Disse kraftige utladningene mellom skyen og bakken
skjer for det aller meste mellom de positive ladningene i bakken og de negative i
skyen. Et typisk lynnedslag kan foregå slik:
I det kraftige elektriske feltet nær den negative delen av skyen kan plutselig
et skred av elektroner bryte ut i retning nedover mot den positive bakken.
Dette elektronskredet etterlater seg en kanal av ionisert luft, se figuren nedenfor,
som flere elektroner fra skyen følger etter i. Konsentrasjonen av negative ladninger
i den nedre delen av kanalen skaper et så kraftig elektrisk felt at prosessen drives
videre nedover mot bakken. Som regel skapes det også sidegreiner til
hovedkanalen, slik de fleste fotografier av lyn viser oss. Elektronskredkanalen har
en radius på typisk 5 m, men bare den sentrale delen er ganske svakt synlig. Det
enorme lysglimtet som vi kaller et lyn, inntreffer litt seinere.
Seriefotograferinger har vist at skredkanalen farer nedover mot bakken i
atskilte faser. Hvert skritt er på typisk 50 m med en pause på 50 ps mellom. Når
tuppen av kanalen er ganske nær bakken, oppstår det en tilsvarende ladningskanal
som starter ved bakken og beveger seg oppover. Når så de to kanalene møtes 40–
100 m over bakken, er det etablert en sluttet, ledende kanal mellom skyen og
bakken med svært liten resistans. Nå starter den virkelig store utladningen med
strømmer på opp til 20 000 A, som varer i typisk 100 lis. I et lynnedslag skjer det
vanligvis 3–4 slike kraftige strømstøt i rask rekkefølge med om lag 40 ms
mellomrom. De store strømmene går i en sentral del av skredkanalen med en radius
på et par centimeter. Her varmes lufta så kraftig opp at den produserer lysglimtet vi
ser som lyn.
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Da fikk jeg bekreftet det jeg mente å ha hørt:
At lynet starter i "himmelen", fortsetter nedover og blir møtt av et "lyn" som går fra bakken og oppover.
Det går derfor begge veier - fra hver sin kant, og møtes.
(Vet ikke om JEG klarte å forklare det lettere men...
)
God sommer i regnet!!!
At lynet starter i "himmelen", fortsetter nedover og blir møtt av et "lyn" som går fra bakken og oppover.
Det går derfor begge veier - fra hver sin kant, og møtes.

(Vet ikke om JEG klarte å forklare det lettere men...

God sommer i regnet!!!

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A


