3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bjerknez
MC: Triumph Rocket III GT

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

knutk wrote: 11 Aug 2023 19:49
Bjerknez wrote: 11 Aug 2023 12:16 Så ikke så ille ut dette Bikeridr. Det hvite dekselet ser jo litt "røft" ut i kantene synes nå jeg?

Uansett, så tror jeg problemet først oppstår når man printer veldig små hull. Altså hull med en diameter noe under 2mm.

Boken jeg fikk tilsendt funket jo den, men når jeg så på den nærme så var den slett ikke vakker.

Korken du printet så derimot gankse bra ut synes jeg. :)
Nei.
Problemet er ikke at hullet er lite eller stort. Problemet er at kompisen din har en drittprinter. Hullet blir rundt om printeren greier å lage en rund sirkel. Dette går på kvalitet i mekanikk såvel som programvare og har ingen ting med FDM vs resin å gjøre.

For egen del har jeg produsert mange komponentbokser i ulike fasonger. De aller fleste med ett eller flere hull. Alle helt runde...
Litt trådmønster i siden i overflaten betyr for meg ingen ting, da boksen uansett skal skjules..
Du har sikkert rett i det, men at det er lettere og få pent resultat med en resin printer har jeg for meg er sant.

Så oenge trådmønster i siden ikke har noe betydning for deg, så finnes det nok ingen grunn for din del og bytte til resin skriver uansett. For meg derimot er sluttfinish det viktigste rett ut av printskapet. Altså at sluttproduktet ligner mest mulig på det opprinnelige designet uten etterarbeiding og lakkering etc.

Uansett... fikk beskjed fra Elegoo at resin'en jeg bestilte samens med printeren ikke var på lager hvor dem spurte meg om jeg ville vente med at dem sendte alt til dem hadde denne på lager om ca. 2-3 uker. Hvis jeg ventet, så skulle jeg få med den flaska gratis. Det takket jeg ja til.

Jeg synes det var god service at dem tok seg tid til å opplyse meg om dette. Det virker som om dem yter god service og prisene dems på vertfall egne produkter er langt billigere enn andre steder jeg har sett. Også var det gratis frakt.... :)
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: 11 Aug 2023 20:38 Jeg synes det var god service at dem tok seg tid til å opplyse meg om dette. Det virker som om dem yter god service og prisene dems på vertfall egne produkter er langt billigere enn andre steder jeg har sett. Også var det gratis frakt.... :)
Fikk samme beskjed da jeg bestilte min printer (fra "EU store"). Da var TRU plutselig "ikke tilgjengelig", så da fikk jeg den på rabatt og gratis/momsfri frakt (direkte fra Kina) etpar uker senere.

Når det gjelder filament, så bestiller jeg nå hovedsaklig fra https://www.azurefilm.com/?lang=en i Slovenia. De har også resin til 22 europenger pr 500ml. Aner ikke om det er "billig" eller ikke, men de filamentene (€21,95 jevnt over pr kg) er bra kvalitet og rask service i EU-land.
Har også bestilt "hard plate" dyser (for "glow-in-the dark" filament) og annet nips fra https://www.3djake.com/. De leverer også raskt (og EU momsfritt i EU-land). De selger Resin for 30+ € pr 1.000ml. De holder til i Østerrike med kontorer i Tsjekkia.
(Jeg må vel snart tone ned litt, har 25 ruller med forskjellige farger og typer)..
JoeHugin
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

knutk wrote: 11 Aug 2023 19:49
Bjerknez wrote: 11 Aug 2023 12:16 Så ikke så ille ut dette Bikeridr. Det hvite dekselet ser jo litt "røft" ut i kantene synes nå jeg?

Uansett, så tror jeg problemet først oppstår når man printer veldig små hull. Altså hull med en diameter noe under 2mm.

Boken jeg fikk tilsendt funket jo den, men når jeg så på den nærme så var den slett ikke vakker.

Korken du printet så derimot gankse bra ut synes jeg. :)
Nei.
Problemet er ikke at hullet er lite eller stort. Problemet er at kompisen din har en drittprinter. Hullet blir rundt om printeren greier å lage en rund sirkel. Dette går på kvalitet i mekanikk såvel som programvare og har ingen ting med FDM vs resin å gjøre.

For egen del har jeg produsert mange komponentbokser i ulike fasonger. De aller fleste med ett eller flere hull. Alle helt runde...
Litt trådmønster i siden i overflaten betyr for meg ingen ting, da boksen uansett skal skjules..
Det er lett å lage hull med hullet orientert mot byggeplata, ikke alltid like lett med hullet orientert på langs med byggeplata.

Jeg lager heller alltid litt tighte hull og "brotsjer" det opp med bor, om det er behov for presisjon.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

JoeHugin wrote: 11 Aug 2023 21:29 Det er lett å lage hull med hullet orientert mot byggeplata, ikke alltid like lett med hullet orientert på langs med byggeplata.

Jeg lager heller alltid litt tighte hull og "brotsjer" det opp med bor, om det er behov for presisjon.
Den boksen jeg la ut bide av lengere opp er "langs" byggeplata og ikke "mot" byggeplata. Jeg synes det ble et bra resultat. Enda lengere opp i tråden har jeg lagt ut en "roadmap roller" som jeg laget tidligere med større (og fortsatt runde, hull) "langs" byggeplata istedet for "mot". Dagens FDM printere klarer fint å lage runde hull "i alle retninger". Problemet er ofte ikke selve printeren, men rendringen av .stl/.3mf/.amf eller hvilket "sluttprodukt" man sender til sliceren. Det er gjerne hvordan en har satt opp 3D modelleringsprogrammet til å rendre hull og sylindre.
"Mot" plata har f.eks Solid Edge "default" 20° istedet for 1° "rendring" og det vil gi "kantete" hull eller sylinder (en 18-kant istedet for en 360-kant).
Jeg har satt alle de programmene jeg bruker (Solid Edge, FreeCAD, Fusion360 og OpenSCAD) til å rendre på 0,8° samt 0,1mm "vertice". Noe mindre er ikke praktisk eller målbart siden jeg normalt printer med 0,2mm layer height.
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Jepp, det er fullt mulig. Men jeg gjør uansett failsafen med å utvide hullet manuelt, det fungerer alltid 🙂

Men om man gjør sin "due diligence", så kan også fdm være ganske presist som nevnt.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Hva som er "best" får jo være opp til hver enkelt tenker jeg. Jeg vet ikke stort mer enn det jeg har lest og sett på video så langt så da gjenstår det å bygge egne erfaringer. Jeg vil tro jeg til slutt kommer til å få til skikkelige gode prints med resin printer. Men det vil trolig ta noen prints før jeg er der muligens.

Valget mellom FDM og resin printer var for meg veldig enkelt når jeg så både kjente og mindre kjente Youtubere viste forskjellene. Jada, det kan bli mer enn bra nok med FDM printer, men jeg vil altså ha noe som i utgangspunktet gir penere prints rett ut av boksen.

Så får jeg heller bruke litt tid på vask og herding, noe som er enkelt når man har en maskin som gjør det for deg.

Blir uansett spennende å se hva jeg får til rundt dette. Jeg tror akilleshelen for min del er Fusion 360. Jeg laget nettopp denne boksen som skal inneholde et lite kretskort med dimensjonen 14 x 27.5 mm. Skal loddes en ledning i hver ende og hullet i lokket er til en 3mm LED diode (tube).

Tipper jeg brukte rundt en time på denne. En proff hadde sikkert gjort det på 5 minutter... :redface
1.png
2.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin

X - 2000 Suzuki TS

Post by JoeHugin »

Fem minutter, inkludert kaffekopp. \:D/ Haha neida.

Det er morro å leke med Fusion heldigvis, så å lage sånt flere ganger er jo enkelt, da blir man bedre på det og 😎
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

Selv om undertegnede kommer til å holde på med FDM printer enda litt tid, så vil nok FDM prinsippet forsvinne etter hvert. Jeg betrakter teknologien som på samme stadium som nåleprintere en gang var for papir utskrift.

Hva som kommer i fremtiden gjenstår å se. De som printer for industri og medisinsk bruk benytter laser og pulver. Men enn så lenge er det prinsippet alt for dyrt og plasskrevende for privat bruk, på samme måte som de første laser papir printere var det.

Enn så lenge følger der med både fordeler og ulemper med de ulike systemene.
FDM har mange begrensninger. For eksempel er styrken for strekkrefter mye dårligere om man trekker i retning vertikalt i forhold til trådretning. Dette gjør at man i enkelte tilfelle deler en figur opp i flere deler og printer dem separat, for å sikre styrke i trådretningen. Små detaljer er vanskelig å få til med FDM, og krymping gjør at en tilpassing av en figur i forhold til noe som eksisterer fra før krever tilpasninger..
Hvor lengeholder vi så på med FDM teknologien? Kanskje maks 10 år?

Men, uansett, så finner jeg til mitt bruk at de andre løsningene som er innenfor min betalingsvillighet fortsatt er for umodne. Når det er sagt, jeg har heller ikke erfaring med noe annet. Så jeg følger med i spenning for å høre og lære fra andres erfaringer :D :thumleft
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Njaa... Jeg hadde nok brukt bortimot 7 minutter 🙃
Heh, neida, øvelse gjør mester. Selv brukte jeg en god halvtime nå i ettermiddag på å lage en gjenget boks (filmbokks størrelse) i Solid Edge med dertilhørende 1t 49m printtid, og som ble litt trang. Må nok justere pasningene litt, ser jeg :thumleft
Men igjen; denne under, til 4 stk AAAA batterier (ja, 4xA til PC-penna) brukte jeg vel i underkant av 10 min i FreeCAD på. Printtid med PETG i underkant av en time.
AAAA_Boks.jpg
Edit/
Som knutK skriver; til mitt behov er FDM ennå løsmingen (og jeg har 25kg filament igjen å bruke opp)6
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Jeg merker at det som ofte tar tid for meg i Fusion 360 er ikke at jeg ikke forstår fremgangen, men det blir litt klabb og babb med feilmåling etc. siden jeg ikke har laget noen tegning på forhånd.

En annen grunn er at jeg glemmer meg bort og ikke lager egne "components" til hver del. Ikke et must, men jeg prøver og holde det ryddig for å gjøre det lettere for meg selv.

Min erfaring er at hvis man bare kjører på, så graver man seg en langsom grav det blir vanskelig å komme ut av og da blir det ofte (vertfall for en amatør) lettere å starte på nytt... :redface
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Men klart, skulle jeg lage den boksen jeg lagde på nytt igjen, så hadde jeg neppe brukt mer enn 15 minutter.

Jeg prøvde og designe et varmeskjold til eksosen på Rocket'en i Fusion for noen måneder siden. Det måtte jeg bare gi opp. Det ble for komplisert...
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Fikk bror min til å lage noen overganger til blinklys for meg- laget i ABS som jeg pusset og glassblåste for riktig finish.
IMG_3885.jpeg
IMG_3887.jpeg
IMG_3893.jpeg
IMG_3896.jpeg
Siste bildet litt uklart men finish ganske lik gummien/ oem blinklys.
Bjerknez

Post by Bjerknez »

Jeg ser den formen der kanskje ikke er den vanskeligste å lage. Men den til høyre på det øverste bildet derimot er mer kompleks, så denne hadde jeg nok foreløpig meldt pass på :)
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Bjerknez wrote: 12 Aug 2023 08:34 Jeg ser den formen der kanskje ikke er den vanskeligste å lage. Men den til høyre på det øverste bildet derimot er mer kompleks, så denne hadde jeg nok foreløpig meldt pass på :)
Den delen er gummi og brukes på nytt..
Men en annen ting med slike " klosser" er at de lages ikke massive men bygger et rammeverk og " kledning"
Bjerknez

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 12 Aug 2023 08:39
Bjerknez wrote: 12 Aug 2023 08:34 Jeg ser den formen der kanskje ikke er den vanskeligste å lage. Men den til høyre på det øverste bildet derimot er mer kompleks, så denne hadde jeg nok foreløpig meldt pass på :)
Den delen er gummi og brukes på nytt..
Men en annen ting med slike " klosser" er at de lages ikke massive men bygger et rammeverk og " kledning"
Aha... men formen ser uansett kompleks ut med tanke på at en amatør skal lage den i Fusion. Dessuten er det mange måter og komme til det samme resultatet på også... de proffe tar gjerne den letteste måten :lol:
Post Reply