Posted: 11 Jul 2005 13:51
1) Hvis du bor i by: Hiv deg rett ut i rushtrafikken med en eneste gang. Hvis du gjør noe feil da, gjør det jæ... vondt - derfor kommer du ikke til å gjøre noen feil (avskrekkingsprinsippet/konfrontasjonsterapi). Og du får en brå læringskurve.
2) Hvis du skal øve wheelies: Gjør det med lånt MC - vi vil ikke ødelegge vår egen hvis vi velter, vil vi vel?
3) Dra på så mange kurs du har råd til. Det er moro, du lærer mye, og du kan øve på ulovlige triks (se for øvrig pkt 2)
4) Det er mye morsommere å skrive navnet sitt i løkkeskrift med MC enn å kjøre åttetall.
5) Lær deg å kjøre offroad! Det er utrolig artig, og du lærer deg å håndtere sykkelen enda bedre. Det er kjekt å ha innøvd sladding, sånn at du ikke får fullstendig noia når bakhjulet glepper fordi det ligger litt grus i veibanen (følg evnt prinsippet under pkt 2)
6) Kjøp det beste sikkerhetsutstyret du har råd til: Skikkelig skinndress, så lett hjelm som mulig, ordentlige hansker og HØYE MC-støvler. Billig forsikring om uhellet skulle være ute.
7) Den farligste perioden er når du tror du begynner å beherske MC-kjøring. Det skjer vanligvis etter 3. - 4. sesongen. Da slapper man mer av og tenderer til å bli mer ukonsentrert. Man behersker aldri MC-kjøring fullt ut - slå deg til ro med det, og vær våken!
8 ) Hvis du gjør en klassisk førerfeil og kjører ut: Ikke skyld på andre faktorer enn deg selv. "Ja, nei, dekkene var ikke helt varme og det var sol imot og litt grus var det vel også, og når jeg tenker meg om så var det som om en gudommelig hånd tok tak i sykkelen og plasserte den i grøfta" osv. En god MC-fører erkjenner når han/hun har gjort feil og tar lærdom av det. Hvis du kommer fra det hele med helsa i behold, hiver du deg på sykkelen så snart du er restituert.
9) Noen sa: "It only hurts if you survive". Det er ingen god MC-visdom.
10) Lytt til andre MC-føreres erfaringer, men gjør deg opp dine egne meninger. Ikke alle MC-førere er så erfarne som de gir inntrykk av. Unntaket er sertifiserte instruktører. Derfor må du gjerne se bort i fra alt jeg har skrevet her. Men jeg hadde litt tid til overs her jeg sitter, og tenkte at å svare på tråden var en utmerket måte å slå ihjel litt tid på.
"Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem."
- - John Churton Collins
2) Hvis du skal øve wheelies: Gjør det med lånt MC - vi vil ikke ødelegge vår egen hvis vi velter, vil vi vel?
3) Dra på så mange kurs du har råd til. Det er moro, du lærer mye, og du kan øve på ulovlige triks (se for øvrig pkt 2)
4) Det er mye morsommere å skrive navnet sitt i løkkeskrift med MC enn å kjøre åttetall.
5) Lær deg å kjøre offroad! Det er utrolig artig, og du lærer deg å håndtere sykkelen enda bedre. Det er kjekt å ha innøvd sladding, sånn at du ikke får fullstendig noia når bakhjulet glepper fordi det ligger litt grus i veibanen (følg evnt prinsippet under pkt 2)
6) Kjøp det beste sikkerhetsutstyret du har råd til: Skikkelig skinndress, så lett hjelm som mulig, ordentlige hansker og HØYE MC-støvler. Billig forsikring om uhellet skulle være ute.
7) Den farligste perioden er når du tror du begynner å beherske MC-kjøring. Det skjer vanligvis etter 3. - 4. sesongen. Da slapper man mer av og tenderer til å bli mer ukonsentrert. Man behersker aldri MC-kjøring fullt ut - slå deg til ro med det, og vær våken!
8 ) Hvis du gjør en klassisk førerfeil og kjører ut: Ikke skyld på andre faktorer enn deg selv. "Ja, nei, dekkene var ikke helt varme og det var sol imot og litt grus var det vel også, og når jeg tenker meg om så var det som om en gudommelig hånd tok tak i sykkelen og plasserte den i grøfta" osv. En god MC-fører erkjenner når han/hun har gjort feil og tar lærdom av det. Hvis du kommer fra det hele med helsa i behold, hiver du deg på sykkelen så snart du er restituert.
9) Noen sa: "It only hurts if you survive". Det er ingen god MC-visdom.
10) Lytt til andre MC-føreres erfaringer, men gjør deg opp dine egne meninger. Ikke alle MC-førere er så erfarne som de gir inntrykk av. Unntaket er sertifiserte instruktører. Derfor må du gjerne se bort i fra alt jeg har skrevet her. Men jeg hadde litt tid til overs her jeg sitter, og tenkte at å svare på tråden var en utmerket måte å slå ihjel litt tid på.
"Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem."
- - John Churton Collins