Kjøretips

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Æ'ndalitten

Kjøretips

Post by Æ'ndalitten »

Har du noen kjøretips som du vil dele med andre?
Kan egentlig være alt som har med kjøring av sykkelen din eller MC generelt.
vega

Post by vega »

er det hvor eller hvordan du mener ???
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Hvordan...eller hvor...
Begge deler egentlig.
Hvis du vet om en vei som er lite traffikert under rushet eller at du vet om en liten detalj som kan hjelpe andre med å kjøre bedre, tryggere osv.
Kan også være angående oppkjøring.
vega

Post by vega »

start med små kjøring på en tom parkerings plass for å mestre krypekjøring (du vil få det på oppkjøringen) det beste er å ta en time til en kjørelærer for å unngå de uvanene den du øvelses kjører til. de gutta har nerver av stål men vi andre har valium :roll:
HD 1340 softail "custom"
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 13 Nov 2008 21:04, edited 1 time in total.
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Under kjøring kan det være greit å tenke på kroppsholdningen. Jeg hadde/har en tendens til å heve skuldrene for mye og dermed få en anspent kjørestilling som er uheldig både med tanke på dårligere kontroll over sykkelen pluss at man blir fort sliten. En dag for noen år siden fikk jeg en stikkende smerte i ryggsøylen mellom nakken og skulderbladene under MC-kjøring. Endte hos kiropraktor for å "knekke" opp litt. Måtte legge om kjørestilen slik at jeg kjørte mer avslappet.

Det går bedre nå, men det hender at det "stikker" litt i nakkeregionen under kjøring og da prøver jeg bevisst å slappe av litt mer. Er nok lettere å pådra seg slike plager i dag nå som mange jobber stillesittende med PC/mus og risikerer musesyke. Så litt mer bevisst avslapping på biken øker kjøregleden! :D
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Se så langt framover som du bare kan,og planlegg kjøringa deretter. Og vær våken hele tiden, det er ikke lurt å "senke guard'en" når du kjører sykkel. Dersom du ikke ser spesiellt langt foran deg,så kjør pent. Det er det du ikke har sett som kan skade deg.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Se lang frem i kryss, ha gjerne en lav fart inn mot krysset slik at du får tatt et overblikk. Da kan du fortere fortsette handlingene dine, om det blir stopp, kryping eller kjøring.
Vær klar for å kjøre, ALDRI SETT SYKKELEN I FRI NÅR DU STOPPER I KRYSS!!!!
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Æ'ndalitten wrote:Vær klar for å kjøre, ALDRI SETT SYKKELEN I FRI NÅR DU STOPPER I KRYSS!!!!
Det kommer litt an på situasjonen. Om du kjører forbi køen og står fremst i lyskrysset mens du venter på grønt, ja. Men som hovedregel bør du sette sykkelen i fri fordi clutchen ikke har godt av at du sitter med clutchhendelen inne. Om du står bak én bil eller flere har du uansett nok tid til å sette sykkelen i gir når lyset skifter til grønt.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Syntes det blir for mye opplegg og legge den i fri og så gire ned når man skal kjøre igjen. Er som oftest ikke lange ventetiden så den clutchen får nok bare tåle det lille greiene der :wink:
vega

Post by vega »

bruk speilene å gi tegn til de billistene som legger seg tett opp i ræva på deg, de har lengre bremse lengde enn deg å er ikke kult å dra til proktolog for å få en Mazda plukka ut av twåan :smt100 .pluss bli godt kjent med kjøretøyet som du kjører med før du begynner å "bruke" det hvis du fårstår hva jeg mener for mange av de som drar av er på lånt sykkel å de skulle bare mate på litt :smt059
HD 1340 softail "custom"
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

vega wrote:bruk speilene å gi tegn til de billistene som legger seg tett opp i ræva på deg, de har lengre bremse lengde enn deg å er ikke kult å dra til proktolog for å få en Mazda plukka ut av twåan :smt100
Hvordan bruker du speilene for å gi tegn til billistene, og kan du være sikker på at de skjønner hva du mener :?:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Banditbiker

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 13 Nov 2008 21:06, edited 1 time in total.
Jalmar

Post by Jalmar »

Man kan jo sende sms også. :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Banditbiker

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 13 Nov 2008 21:06, edited 1 time in total.
Post Reply