Page 6 of 17
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 04 Sep 2022 23:42
by knutk
Jonta wrote: ↑04 Sep 2022 22:25
Puuh...heftig. noe spesielt Honda dette her da?
Så denne CDI er ikke bare tenningsstyring, men også likeretter og regulator? Og denne 100V til coilene går også innom en kondensator her...
Ja, det ligger i navnet: CDI: Capacitive Discharge Ignition, fritt oversatt kondensator utladingstenning. Man lader opp en kondensator som så tømmes fort gjennom primærspolen.
De fleste CDI anlegg har også en krets som genererer en høy spenning som benyttes til å lade opp kondensatoren, litt samme teknologi man finner i en elektronblits. Da tar de en liten transformator og hakker opp strømmen til primærspolen, Denne opphakking gjør i praksis samme nytte som vekselstrøm. Sekundæren i denne vesle trafoen generer typisk 200 - 400 V, og den lader opp en kondensator. Derfor behovet for ekstra +12V tilførsel.
Honda har forenklet (eller komplisert?) det hele ved at de legger en ekstra spole som generer høyspenning, og erstatter derved opphakkingskretsen og den interne transformatoren man ellers finner i CDI annlegg. Derved eliminere de behovet for ekstern tilkobling til 12V for CDI boksen Stator på sykkelen inneholder kun spoler, og det samme for coilene. All elektronikken befinner seg inne i CDI boksen.
Ordinær generatorfunksjon med regulator kommer i tillegg, og der er ekstra ledninger ut fra stator som leverer 3-fas vekselstrøm fra generator til likeretter/regulator
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 05 Sep 2022 14:41
by Spiritofwinter
@knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå

Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen

det vil si, de som gidder å lese dette.
Tok like gjerne å sendte en melding til Rae-San og er nå i dialog om beste løsning for at sykkelen skal vare lenger enn til etter neste vinterlagring
Men uansett løsning så må jeg bestille nye coiler og pluggledninger da de jeg har tydeligvis har problemer basert på flere målinger siste uken og coiler er ikke en del av leveransen verken hos ignitec eller Rae-San. Skal gå igjennom litt forskjellige alternativer i løpet av dagen å se hva jeg finner og hva annet som hadde vert kjekt å ha.
Så blir det noen dager jobbreise i løpet av uken så da slipper jeg å bare sitte å se på sykkelen mens jeg venter på delene

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 05 Sep 2022 23:19
by knutk
Høres ut som en grei plan.
I tillegg er det i blant greit å ta en tenkepause og la informasjonen man henter inn modnes.
Når man sitter midt opp i det er det lett å bli overveldet og hodet går i metning.
Ved å ta tiden til hjelo er det ofte man opplever at når man begynner på igjen etter litt avstand fra problemene så ser man det fra en annen vinkel, og plutselig så faller bitene på plass..
Dette løser seg

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 06 Sep 2022 11:11
by Palma
Jeg gleder meg til august -23 da kommer
@Spiritofwinter til Finnskogen med CX500C med knastedekk

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 06 Sep 2022 11:30
by haakeik
Spiritofwinter wrote: ↑05 Sep 2022 14:41
@knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå

Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen

det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 06 Sep 2022 21:40
by ole m.
haakeik wrote: ↑06 Sep 2022 11:30
Spiritofwinter wrote: ↑05 Sep 2022 14:41
@knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå

Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen

det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen
Har du Laverda også ja, da har du antagelig litt lik smak som meg, i alle fall på noe.

Hva er dette for noe da, en SF kanskje? Eller er den nyere?
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 07 Sep 2022 08:39
by haakeik
ole m. wrote: ↑06 Sep 2022 21:40
haakeik wrote: ↑06 Sep 2022 11:30
Spiritofwinter wrote: ↑05 Sep 2022 14:41
@knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå

Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen

det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen
Har du Laverda også ja, da har du antagelig litt lik smak som meg, i alle fall på noe.

Hva er dette for noe da, en SF kanskje? Eller er den nyere?
Det er en 74' Laverda 750 SF2. I god stand mekanisk, elektrisk not so. Lager godlyd som bare italiernere kan

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 10 Sep 2022 00:59
by knutk
haakeik wrote: ↑06 Sep 2022 11:30
Spiritofwinter wrote: ↑05 Sep 2022 14:41
@knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå

Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen

det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen
Ikke for å kuppe tråden, bare et lite tips som kanskje kan være til hjelp:
Om jeg husker rett benytter DMC/2 fra Moto Witt en opto sensor for å trigge tenning. Generelt er det betraktet som en svakhet i forhold til Hall sensor (magnetisk), da lysdioden både svekkes av varme fra motor og uansett har en tendens til å svekkes over tid. De antyder heller ikke CDI i navnet, som kan være en indikasjon på at de har valgt å benytte en løsning hvor man i praksis erstatter stiften med en transistor, som trigges av signal fra opto sensor.
Siste kommentar kan være interessant fordi at i et konvensjonelt anlegg med stifter så leder stiften helt til tenningen trigges, og da kuttes strømmen gjennom coilen, og gnist genereres. I en motor som står i ro kan strømmen gjennom coilen komme opp i 3 - 4 A. Om stiften erstattes av en transistor vil en jevn strøm på 3 -4 A gjennom transistoren fort utvikle varme og skape et kjøleproblem, derfor har en del anlegg av denne typen bygget inn en krets som gjør at om tenningen står på uten at motor snurrer så kuttes strømmen gjennom coil i løpet av få sekund. Dette kan føre til stor forvirring ved eventuell feilsøking.
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 12 Sep 2022 11:31
by haakeik
knutk wrote: ↑10 Sep 2022 00:59
haakeik wrote: ↑06 Sep 2022 11:30
Spiritofwinter wrote: ↑05 Sep 2022 14:41
@knutk fortsetter å levere kunnskap på høyt nivå

Om jeg fortsetter med mine spørsmål og du fortsetter å levere så er vi snart utlært på ledningsnett og funksjoner rundt elektrisk på MC hele gjengen

det vil si, de som gidder å lese dette.
Jeg følger nøye med og suger til meg all informasjon, da jeg har samme problem på min gamle Laverda 750. Den får heller ikke gnist og har en ettermontert elektronisk tenningsboks. Ikke ignitec men en DMC/2 fra Moto Witt. Nå har jo Laverda'n fungert, men en dag for 4 år siden sluttet den å virke. Den sviver som bare det, men ingen gnist. Den har ikke fått så mye omsorg, fordi jeg har skrudd på andre sykler og har små barn som krever sitt. Men, nå er det på tide å få vekket den til live igjen. Nye plugger og batteri er montert, men i og med jeg ikke er utdannet elektriker eller mekaniker og elektronikken har fungert på de andre syklene, så tar det litt tid (men bare litt) å skjønne hvordan enkelte ting henger sammen
Ikke for å kuppe tråden, bare et lite tips som kanskje kan være til hjelp:
Om jeg husker rett benytter DMC/2 fra Moto Witt en opto sensor for å trigge tenning. Generelt er det betraktet som en svakhet i forhold til Hall sensor (magnetisk), da lysdioden både svekkes av varme fra motor og uansett har en tendens til å svekkes over tid. De antyder heller ikke CDI i navnet, som kan være en indikasjon på at de har valgt å benytte en løsning hvor man i praksis erstatter stiften med en transistor, som trigges av signal fra opto sensor.
Siste kommentar kan være interessant fordi at i et konvensjonelt anlegg med stifter så leder stiften helt til tenningen trigges, og da kuttes strømmen gjennom coilen, og gnist genereres. I en motor som står i ro kan strømmen gjennom coilen komme opp i 3 - 4 A. Om stiften erstattes av en transistor vil en jevn strøm på 3 -4 A gjennom transistoren fort utvikle varme og skape et kjøleproblem, derfor har en del anlegg av denne typen bygget inn en krets som gjør at om tenningen står på uten at motor snurrer så kuttes strømmen gjennom coil i løpet av få sekund. Dette kan føre til stor forvirring ved eventuell feilsøking.
Takk for info knutk, dette med strømkutt var nytt for meg
Jeg har byttet sensoren en gang før. Det skyltes dårlig montering av forrige eier. Platen som sensoren var montert på sprakk.
Skal ikke skrive mer om dette i Spirit sin tråd

Sorry
Må kanskje opprette en egen tråd.
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 12 Sep 2022 22:51
by kvase
Ut i fra sikre kilder på et annet nett sted så får du mer en bare dette prosjekte som kan regnes som lite i forhold til det du har i vente utpå vårparten.- gledelig

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 13 Sep 2022 00:58
by Bikeridr
kvase wrote: ↑12 Sep 2022 22:51
Ut i fra sikre kilder på et annet nett sted så får du mer en bare dette prosjekte som kan regnes som lite i forhold til det du har i vente utpå vårparten.- gledelig
Henger meg på her. Antar jeg har samme kilden, så vil med dette ønske lykke til med tidligvåren

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 13 Sep 2022 10:58
by Spiritofwinter
Første pakke med deler til Hondaen kom i dag, resten tar tydeligvis litt tid, noe som er like greit da det både har vert og blir mer jobbreise de neste ukene så lite tid til Honda skruing, men skal dokumentere om det blir noe inn i mellom
20220913_104625.jpg
Når det kommer til andre (større/mer langdryge) prosjekter som nevnes så var det allerede i gang før Hondaen var kjøpt inn, men først offentliggjort i går, selv om enkelte her inne kjente til det allerede. Forventet ankomst er midten av Mars neste år
20220913_104931.jpg
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 13 Sep 2022 11:12
by intruder
Ser lovende ut for fremtiden...lykke til !
old oss underrettet i alle høve !

Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 13 Sep 2022 13:24
by Kant1
Spiritofwinter wrote: ↑13 Sep 2022 10:58
Når det kommer til andre (større/mer langdryge) prosjekter som nevnes så var det allerede i gang før Hondaen var kjøpt inn, men først offentliggjort i går, selv om enkelte her inne kjente til det allerede. Forventet ankomst er midten av Mars neste år
20220913_104931.jpg
Men... men hva skal skje med 901'en da?
Unger er jo et enormt tidssluk, det blir jo minimalt med mannehygge når den tåkeluren blir født.
Man skal vel gratulere, men jeg må vel likevel si at jeg føler med deg
#babylykkemyass
Re: Høst/Vinterprosjekt hos Spiritofwinter
Posted: 13 Sep 2022 18:02
by Spiritofwinter
Kant1 wrote: ↑13 Sep 2022 13:24
Spiritofwinter wrote: ↑13 Sep 2022 10:58
Når det kommer til andre (større/mer langdryge) prosjekter som nevnes så var det allerede i gang før Hondaen var kjøpt inn, men først offentliggjort i går, selv om enkelte her inne kjente til det allerede. Forventet ankomst er midten av Mars neste år
20220913_104931.jpg
Men... men hva skal skje med 901'en da?
Unger er jo et enormt tidssluk, det blir jo minimalt med mannehygge når den tåkeluren blir født.
Man skal vel gratulere, men jeg må vel likevel si at jeg føler med deg
#babylykkemyass
Første tiden er det mye soving og ungen er primært avhengig av moren, så med det utgangspunktet har jeg lagt inn søknad om noen friuker for å kjøre nedover kontinentet
Fruen var faktisk ikke direkte negativ til tanken, men med noen forbehold…
Viktig å se det positive og benytte seg av situasjonen
