Don't forget, people...!

Prat om tung MC.
Mathiaz
Posts: 13
Joined: 19 Mar 2008 18:36

Don't forget, people...!

Post by Mathiaz »

Ja, da var det min tur å krasje. Kjørte i ca. 50 km/t. Ingen foran meg. Stillestående kø i motsatt kjøreretning. Fører av en av bilene i denne køen tar plutselig en u-sving (over dobbelt sperrelinje) og kommer seg nesten helt rundt før jeg treffer han skrått på passasjersiden. Selv husker jeg bare at en bil plutselig var rett foran meg. Rakk ikke tenke unnamanøver. Tror ikke jeg rakk å bremse engang. Husker smellet, og at jeg plutselig ligger på bakken. Alt etterpå går fint for seg. Ambulansepersonale og ansatte på sykehuset har vært fantastiske. Jeg hadde englevakt og slapp unna med skrekken og to brudd i venstre underarm.

SÅ, og kanskje her viktigst: Jeg er IKKE lei meg for at jeg brukte fullt kjøreutstyr. Kommer aldri til å kjøre uten både jakke, bukse, sko og ryggskinne igjen (hjelm sier seg selv...).

http://aftenbladet.no/lokalt/article695532.ece
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Don't forget, people...!

Post by Onsløv »

Støtter dette.
Bra det står bra til med deg.

Tror ikke det hadde gått noe bedre med meg om jeg ikke brukte så mye utstyr som jeg hadde.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Don't forget, people...!

Post by wind_up_bird »

Jammen bra det gikk så bra som det gjorde!
Vi er sårbare, ingen tvil om det.. Det er så mange tanketomme trafikanter der ute at det nesten ikke er mulig å være forsiktig nok.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Don't forget, people...!

Post by KiM »

Godt det gikk så bra som det gjorde iallefall! Hensynsløse sjåfører burde vært tatt av veien, håper han iallefall lærte noe av episoden (og du også, selv om du ikke gjorde noe gale her).

Jeg pleier alltid å se på fordekkene til bilene som står i kø for å se om de er stilt rett frem eller om de er skråstilt. Men er ikke lett å se på bilene på motsatt side av veien...
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Beetle
Posts: 161
Joined: 18 Nov 2007 20:51
MC: 2007 BMW R1200GS
Location: Bergen

Re: Don't forget, people...!

Post by Beetle »

Fint at det gikk bra med deg.
Den situasjonen hørtes utrolig ut og man kan lure på hva som rører seg i hodet på enkelte trafikanter av og til.
Støtter fullt opp om meningen angående fullt kjøreutstyr og håper ikke utviklingen på dette området stopper opp.
Jeg har vurdert disse CE-level 1 eller CE-level 2 sikkerhetsdressene til Halvarsson men de ser utrolig ukomfortable ut.
Tror jeg må innom et sted å prøve slike.
Selv om man ikke kan garantere seg helt så kan man gjøre det så sikkert som mulig , det er mange utenom bilistene som er glade i oss :D
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Don't forget, people...!

Post by maelling »

Mathiaz wrote:
SÅ, og kanskje her viktigst: Jeg er IKKE lei meg for at jeg brukte fullt kjøreutstyr. Kommer aldri til å kjøre uten både jakke, bukse, sko og ryggskinne igjen (hjelm sier seg selv...).
Jeg kan heller ikke understreke viktigheten av godt kjøreutstyr nok. Min rukka - dress har reddet livet mitt en gang allerede, og jeg slapp også unna med to brukne ben i underarm og ytterste skåla på albuen delt i 3 deler da jeg vannplante på vestlandstur. Man bør videre være helt klinkende klar på at vi er utrolig sårbare der ute, og det er viktig å legge inn store marginer når man er ute og kjører. Enkelte MC-folk kjører tulling, og det virker ut som det skal en ulykke til før man lærer. Enkelte bilister tenker heller ikke klokt, og derfor må man alltid være klar på bremsen og anta at alt kan skje. Jeg har bestandig en hånd på bremsen av natur, og har hatt noen situasjoner hvor det og min indre programmering om å se etter potensielle situasjoner har kommet godt ut når det ellers ville ha kunnet gått galt. For din del skal du være glad for at du lever, og du hadde englevakt! Velkommen til klubben for de som har brukt opp et av sine ni liv :)

EDIT: Når det kommer til stykket, er det hva du treffer snarere enn hva du har på deg som avgjør om du overlever eller ei, men godt utstyr kan nok ha en viss effekt når det kommer til skadeomfang.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Don't forget, people...!

Post by thomasgsxr »

fint det gikk bra:)
en liten tankevekker det der.
når alt kommer til alt så verdsetter man livet sitt mye høyere enn sykkelen..
Last edited by thomasgsxr on 18 Sep 2008 07:35, edited 1 time in total.
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
offpist
Posts: 33
Joined: 12 Sep 2008 19:26
MC: Yamaha R1 07.

Re: Don't forget, people...!

Post by offpist »

"Stillestående kø i motsatt kjøreretning"..
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Don't forget, people...!

Post by TageSK »

Image

Ekstralys!

Montér tåkelys, monter dem så høyt som overhode mulig, og vri dem opp slik at de akkurat blender. Bruk dem med parklys.
Dersom du blir stoppet (du bor jo tross alt i Norge): Huff og huff, blender de? Jeg må ha kommet borti dem. Heldigvis at jeg blir MER og ikke MINDRE synlig, da.

Menge jeg kjenner kjører konsekvent med sine 1000-metere tent hele tiden.
Straffen (Norge, igjen) for å ha "glemt" å skru av fjernlyset er null i forhold til en dust som tar en u-sving rett foran deg fordi han ikke så deg.
En gul vest er barnemat mot tente lamper med 100 watts pærer!

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
TholoRacing
Posts: 51
Joined: 02 Oct 2008 19:56
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Re: Don't forget, people...!

Post by TholoRacing »

Uff, dette er kjedelig, men bra det gikk så bra som det gikk.
Selv knuste jeg min egen CBR tidlig i sommer, 14 Juni. Og bare englevakt gjorde at jeg kom meg helskinnet ifra det. Men jeg må nok ta en hel del på egen kappe, iogmed at det ikke var andre involvert enn meg.

Føyer meg inn i rekken "Single-ulykker", jeg.

Ogja, kjøreklærne mine gjorde at jeg gikk på polet og kjøpte sprit, istedenfor og ligge på Haukeland seende ut som en kjøttkake.


Eirik
Gixxerman

Re: Don't forget, people...!

Post by Gixxerman »

TageSK wrote: Ekstralys!

Montér tåkelys, monter dem så høyt som overhode mulig, og vri dem opp slik at de akkurat blender. Bruk dem med parklys.
Dersom du blir stoppet (du bor jo tross alt i Norge): Huff og huff, blender de? Jeg må ha kommet borti dem. Heldigvis at jeg blir MER og ikke MINDRE synlig, da.

Menge jeg kjenner kjører konsekvent med sine 1000-metere tent hele tiden.
Straffen (Norge, igjen) for å ha "glemt" å skru av fjernlyset er null i forhold til en dust som tar en u-sving rett foran deg fordi han ikke så deg.
En gul vest er barnemat mot tente lamper med 100 watts pærer!

[TaSK]
For egen og andres del håper jeg reflektorene dine smelter...

Og hva mener du med en dust som tar en u-sving rett foran deg ? Mener å huske en viss kar var meget misfornøyd med en bil som kom litt over midtlinjen, mens det var helt greit at du selv gjorde det, men som du glemte å ta med i storyen...
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Don't forget, people...!

Post by TageSK »

Gixxerman wrote: Og hva mener du med en dust som tar en u-sving rett foran deg ? Mener å huske en viss kar var meget misfornøyd med en bil som kom litt over midtlinjen, mens det var helt greit at du selv gjorde det, men som du glemte å ta med i storyen...
Hallo? Gretten i dag?

Dersom en fyr tar en u-sving rett foran deg, ene og alene fordi han røyer, snakker i mobilen, og kastet et mikroskopisk blikk i fremover og ikke fikk øye på deg, da er han en dust.
Det var det som var starten på denne tråden.

Dersom årsaken til at han ikke fikk øye på deg var fordi det er viktig for deg å ikke bruke alle midler du har tilgjengelig for å bli sett, da....

Å kalle bilførere som kjører helt over i mitt felt for duster, det tillater jeg meg.

Som jeg skriver: JEG kjører med tåkelys og ikke fjernlys tent. Jeg trenger ikke å bli lagt merke til når jeg er tre km unna. Men i et kaotisk trafikkbilde, når avstandene er korte men farten likevel 50, da vil jeg synes. I lyskryss med seks eller åtte felter, da vil jeg synes. Stygg gul vest og tåkelys er mitt svar.

At jeg kjenner folk som kjører med sine 100W HELLA rett i trynet på alle og enhver kan neppe holdes mot meg.

Hva er det så vanskelig å forstå?

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Don't forget, people...!

Post by bandit »

Jeg støtter Tage i denne saken. Det er ikke sikkert trådstarter ville unngått denne ulykken selv om han hadde ekstra (kraftige) lys. Men det ville hvertfall bedret oddsen for å bli sett!

Og for ordens skyld, jeg laster IKKE trådstarter for denne ulykken. Denne trafikkulykken skyldes den 19 år gamle bilføreren sin manglende erfaring og dårlige dømmekraft.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
TageSK
Posts: 338
Joined: 29 Jun 2008 16:23
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.
Location: Pisa, Toscana, Italia
Contact:

Re: Don't forget, people...!

Post by TageSK »

Jeg kjørte en tur til Bologna i dag; herlige 400 km over Appeninnene (dette har ingenting med saken å gjøre, men jeg har ofret ganske mye for å kunne kjøre hele året så jeg nevner det likevel :-) ). Utenfor Modena, i 90 sonen (tilsvarer 80 i Norge - utenfor tettbygd strøk), på grunn av veiarbeid, sto køen stille i motgående kjørefelt. Mens jeg rullet avgårde slo det meg at Mathiaz (som startet denne tråden) hadde satt fingeren på et klassisk telfelle av valgets kvaler.

Her kjører jeg, som Mathiaz gjorde sekundene før en dust tok en u-sving så Mathiaz smalt inn i siden på ham. Hva er mine alternativer?

Alt preik om å følge med, plassere seg synlig i trafikken, og andre meningsløse skrivebordsøvelser, er nettopp det. Og særlig misliker jeg påstanden om at vi skal lære opp bilførere heller enn å ta saken i egne hender. De som mener man ikke skal ta saken i egne hender, men lære opp bilførere, bør gå på sykebesøk til Mathiaz.

Jeg kan senke farten til 10 km/t. Det vil fungere, men jeg vil i løet av noen sekunder ha kø bak meg. Og der vil de lurer p hva den dusten på den store BMWen, han med den gule vesten, driver med. Det varer ikke lenge før noen forsøker å presse seg forbi, og så har vi det gående.

Jeg kan stoppe og drikke kaffe. Fungerer sikkert på Valdresflya hvor du møter to biler i timen. Fungerer ikke i Oslo og ikke i Italia.

Siste alternativ er å gjøre mitt ytterste for at dusten som er lei av å stå i kø, og som snakker med Dama i telefonen, faktisk legger merke til meg før han tar sin u-sving. Det eneste jeg kan gjøre, er å tenne fjernlyset. Så det gjør jeg. Skrur av tåkelysene, på med nærllyset + fjernlys. Jeg skrur av mine 2 HELLA FF-100 (skal ikke overdrive), men for første gang på så lenge jeg kan huske kører jeg noen minutter med fjernlyset på. Inntil den stillestående køen i motsett retning er borte.

Når jeg nå har kommet meg vel hjem funderer jeg litt over saken. Og min konklusjon er: Fra og med nå (Takk Mathiaz - gro rask sammen; jeg skal servere deg en overdådig lunch med mer tilbehør enn det en norsk matpakke under noen omstendighet kan inneholde - om du bare kreker deg hit ned!), fra og med nå skal også jeg kjøre med fjernlysene hver eneste gang jeg på dagtid (!) møter en stillestående kø.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Gixxerman

Re: Don't forget, people...!

Post by Gixxerman »

TageSK wrote:
Gixxerman wrote: Hva er det så vanskelig å forstå?

[TaSK]
Du unnviker det ene spørsmålet mitt ettersom du vet at du vil tape dén diskusjonen som i den opprinnelige tråden.

DU kuttet sving, en BIL kuttet sving. DU syntes det var feil av bilen å gjøre dette. Selvmotsigende og latterlig fra din side. Enda mer smålig og tro at jeg ikke legger merke til at du unnlater å svare på spørsmålet ved å trykke på delete-knappen for å slette dette vekk.

Jeg vet hva jeg har skrevet, og jeg vet hva du skriver.


Og fortsatt vil du utbasunere din trang til å bruke maks lys hele tiden...
Post Reply