Underlig svar på Zensor.no?

Prat om tung MC.
Post Reply
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Underlig svar på Zensor.no?

Post by stonescar »

Hva er faren ved kraftig oppbremsing med MC i en sving?

a) Sykkelen brytes lengere ned og velter.
b) Sykkelen retter seg opp og fortsetter rett fram ut av svingen.
c) Det er ingen større fare ved bremsing i sving i forhold til bremsing på rett strekning.


Zensor sier b. Er ikke den største faren ved å bremse kraftig i en sving at man mister veigrepet og sklir? Vil tro at dette er mer sannsynlig enn at sykkelen beholder grepet og retter seg opp?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Underlig svar på Zensor.no?

Post by rerell »

Beror ju på vad man menar med "kraftigt". Tar du i för kung och fosterland när du bromsar så låser du framhjulet och går i backen ja, men av de alternativ som visas är b riktigt. Detta inträffar vid långt mindre bromskraft än det som ska till för att förlora väggreppet, under normala förhållanden.
Biff
Posts: 16
Joined: 18 Jun 2008 14:36
MC: 1999 Suzuki SV660S
Location: Oslo

Re: Underlig svar på Zensor.no?

Post by Biff »

Spørsmålet er noe upresist, da det spørs hvilken av bremsene man bruker. Klemmer man hardt til på forbrems er den største risikoen utforkjøring, men med bakbrems er risikoen låst bakhjul.
'99 Suzuki SV650S
x '86 Suzuki Intruder VS700
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Underlig svar på Zensor.no?

Post by Onsløv »

Spiller ingen rolle om hvilken brems man bruker. Holder dekkene veigrepet, vil sykkelen rette seg opp og gå rett frem.
Holder de ikke veigrepet, er det bare å hilse på asfalten.

Men bakbrems skal man jo som regel ikke bruke. Brukte min kun ved passasjerkjøring.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: Underlig svar på Zensor.no?

Post by Ola M »

Gitt at du ikke låser hjulet / hjulene vil sykkelen prøve å rette seg opp. Dette er noe man skal kunne mestre, hender titt og ofte at jeg må bremse midt i en sving på de smale vestlandsveiene. Sykkelen retter seg opp og jeg må skyve hardere på indre hendel for å holde samme linje. Da er naturligvis tempoet langt innenfor marginene for nødvendig bremsekraft og -lengde. :)
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Underlig svar på Zensor.no?

Post by brap »

Spørsmålet og fasitsvaret er helt greit. Dette er en flervalgsoppgave, og da skal du velge det svaret som er riktig blant de alternativene som er presentert.

Hva du tror er den største faren har ikke noen større betydning eller interesse i denne sammenhengen, da spørsmålet på zensor.no spør om en fare blant tre mulige alternativ. Ditt spørsmål er altså et annet, og ditt alternativ er ikke på listen.
il4
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: Underlig svar på Zensor.no?

Post by Gixxer »

Svaret til Zensor er helt ok. Det er ett problem at mange lar sykkelen rette seg opp under brems i sving og dermed kjører ut pga det.
At en i ekstreme tilfeller kan risikere å miste veggrep er ikke det største problemet. For resultatet blir uansett ikke noe værre enn alternativet, som er å rette opp sykkelen og kjøre ut.
Tanken bak spørsmålet er at hvis en bryter ned sykkelen og fortsetter bremsingen så har en hvertfall en sjangs for at det skal gå bra. Lar en sykkelen rette seg opp og kjører ut så er en gartantert at det går galt.
Get your knee down and prey!
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Underlig svar på Zensor.no?

Post by _Adler_ »

Et av de klassiske lurespørsmålene det der! Bare å se på hvordan det formuleres:
Hva er faren ved kraftig oppbremsing med MC i en sving?

a) Sykkelen brytes lengere ned og velter.
b) Sykkelen retter seg opp og fortsetter rett fram ut av svingen.
c) Det er ingen større fare ved bremsing i sving i forhold til bremsing på rett strekning.
Man må luke bort det unødvendige. Det står man bremser først, på alternativ b står det ingenting om at hjulet/hjula kan blokkeres først. Uansett, med rett bruk av push-teknikk, så kan man påvirke sykkelen til å ikke rette seg opp og holde en bein linje :)

Håper det er greit at jeg kommer med et annet uklart eksempel som jeg fikk på prøva?! :)

Image

Altså, man kjører mc, og har skilt nr. 214: Vikeplikt overfor møtende kjørende, på sin side. Møtende bil har en hindring på sin side, i dette tilfellet veiarbeid. Jeg fikk følgende alternativ:
A: Vente på bilen, pga. vikeplikt overfor møtende kjørende.
B: Se an situasjonen, iom. at møtende bil kan velge å vente pga. hindring på sin side.
C: Kjøre (ikke rett)

Som dere vet betyr hindring vikeplikt overfor møtende kjørende, MEN skiltreglene er over trafikkreglene i trafikkpyramiden, MEN om møtende velger å stoppe og man venter i "all evighet" (muligens dårlig sikt pga. hindringa også) blir det jo elendig samhandling.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Underlig svar på Zensor.no?

Post by O_o »

Zensor.no har (ihvertfall hadde de før) direkte feil svar. (Eldre tråd om direkte feil på zensor.no)

Teoritentamen.no er mye bedre, så jeg vil anbefale å heller bruke den.
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Re: Underlig svar på Zensor.no?

Post by stonescar »

All right, skjønner poenget. Var vel ordleggingen jeg ikke var helt vant med, da jeg koblet "sykkelen brytes ned" (selv om jeg synes formuleringen var rar) med å miste veigrepet og skli. Skjønner fortsatt ikke helt hva det skal bety å "bryte ned sykkelen", men det får så heller være. Takk for oppklaringen
Post Reply