40 meter er ikke mye mellom hvert kjøretøy om farten er 80 og man kjører 22 meter i sekundet...bråstopp for sykkelen foran og et sammenstøt er ofte nærmest uunngåelig..
man sitter jo ikke bare og ser etter bremselysene på forankjørende hele tiden

Enig. Jeg synes svært lite om fellesturer med veldig mange deltakere. Det blir som oftest en del kaos og jeg synes bare det er slitsomt.
Nei den dagen det skjer må du si ifra. Så skal vi komme med kake og støttehjul
Det du sier her er litt av poenget mitt egentlig.JRO wrote: ↑12 Jun 2023 23:05 @Bjerknez Jeg og mange her inne på McForumet har mange gode minner om store felleskjøringer. Vi var for ikke mange ukene siden i Hardanger for å kjøre Hardanger Poker Run. På fredagen var vi 20 stk. i kolonne ruten var 37 mil og lørdagen var vi vel over 40 i kolonnen med en rute på 25 mil. En forutsetning for at slike kolonner skal fungere er at det må være god struktur av løpsopplegger. Alle må møte med full tank og spist frokost, ruten bør være kjent, alle må være innstilt på å følge gruppe reglene og veldig ofte utkrystalliseres det seg to grupper minst, en som kjører litt aktivt og en gruppe som kjører noe snillere. Det må være en fast sweeper som alle er klar over og han må kunne kommunisere med løpsopplegger som ligger først og så må det være 2 til 3 som er hjelpemannskap for sweeper. Sweeper kontakter hjelpemennene hvis noen bryter ut av kolonnen for feks å fylle bensin eller pissestopp. Hjelpemannen henter opp de frafalne og leder de tilbake til kolonnen. I tillegg må løpsopplegger enten stoppe med hele kolonnen eller sette ut cornermenn for å få hele kolonnen på rett vei i feks et kryss.
Dette tror jeg har fungert bra både i HPR i GIØ og andre felleskjøringer i forumet og de fleste tror jeg har fått en god kjøreopplevelse selv om kolonnene var store. Håper noen andre også kan kommentere dette. Litt av poenget i alle fall for meg er å delta på dette forumet for å kunne kjøre sammen og oppleve gleden med MC med MC venner.
Og til @intruder , god kolonne kjøring er når annenhver sykkel holder sin plass enten i midten av kjørebanen eller inne ved grøftekanten. Da har en lenger bremselengde hvis noe skulle skje.
Men ellers helt enig i at store ustrukturerte kolonner fungerer dårlig.![]()
![]()
![]()
Blir oftest slik for meg her.