Sportsykkel - Hvorfor velger man disse syklene...

Prat om tung MC.
Gixxerman

Sportsykkel - Hvorfor velger man disse syklene...

Post by Gixxerman »

Jeg sitter her nå, 25år ung, ja jeg liker å kalle det ung. Jeg fikk min interesse for sykler i tre og nitti. Yes, that's the year! Det var den lilla gixxern brutter hadde kjøpt. Jeg gikk fra skolen og til bussholdeplassen som vanlig. Jeg var 13 år, så dette var en naturlig geskjeft. Rett ved tråsykkelparkingen møtte meg et syn. Jeg trodde aldri jeg hadde sett maken. Dette ante mistanke sporenstreks, og jeg fikk sommerfulger i magen. Jeg ante ikke hvem sjåføren var, men jeg visste at det var en helt sinnsykt rå sykkel. Jeg slang hode på skakke, og glante som en gal. Med ett hørte jeg en kar rope navnet mitt bakfra. Jeg snudde meg. Det var da meget tydelig min brors stemme, antydet jeg. Enda en gang hørte jeg mitt navn. Visst pokker var det brutter. Jeg trodde ikke mine egne øyne. Det var for vilt. Jeg jogget bort, ivrig, men ikke for frempå. Der stod brutter med den sykeste sykkelen jeg hadde sett i mitt liv, og spurte om jeg ville sitte på en tur. Beina skalv momentant, men jeg sa ja, uten å nøle. Det bare glapp ut av meg. Værsågod, her har du lik Shark hjelm som meg. Fi faen, jeg klarte ikke tenkte rett frem. Jeg bare tredde hue nedi "bøtta" og følte meg som Tom Cruise over det gyngende hangarskipdekket. Nøkkelen ble vridd om. Yikes, sommerfugler i magen allerede ? Tenningsknappen ble dyttet inn, og i vei fyrte de fire sylindrene. Pumpa, ja min egen, fyrte opp i tja, "ganske ivrig" for å si det mildt. Vi feis forbi skolebussen med et smell føltes det ut som. Jeg følte bare min indre djevel si; hiihaaa ! Dette var rått !

Siden den gang har gixxere først og fremst, og andre sportsykler vært av min interesse. Jeg husker ennå den gangen vi kjørte ut på motorveien en gang,hvor han vrei om rulla og vips var vi oppe i 250.

Jeg er en kar som må ha noe som flytter på seg som du kanskje har skjønt. Litt klisjéaktig så må jeg innrømme at jeg føler en trang til å eie den sykkelen som startet min sykkelinteresse først og fremst. Den faller i mine hender om en uke og noen dager. Jeg blir nærmest som den første dagen, selv idag. Jeg vet det finnes mye råere sykler den dag idag, men DETTE er min greie.

Oh yeah 8)
Last edited by Gixxerman on 31 Mar 2006 10:45, edited 1 time in total.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Ikke så veldig ulikt min egen start. Morro =)

Var vel i 1991 tror jeg. Var 17 år og kjørte Skruzuki GP100 som selvfølgelig var "justert" litt. Det store i den tiden var Yamaha FZR1000. Overlegent chassi, X ganger penere enn Gixxerne. Også hadde de 2 kuleste i bygda hver sin slik =) Havnet på fest med han ene, og han "tabbet seg ut" ved å love meg en påsittetur. Etter noe masing ble det noen mil med 250 i puls og det nærmeste jeg noengang har kommet en åpenbaring.

Neste tabbe han gjorde var å love meg at jeg skulle få låne den hvis jeg fikk meg lappen... Økonomien satte en effektiv stopper for det, da alle konfirmasjonspengene gikk i lettsykkelen. Heldigvis støttet Norsk Tipping meg gledelig, og sent i mitt 18. år så traff jeg på samme fyren og sa jeg hadde kjørt opp. Han stod ved sykkelen sin og kikket på meg noen sekunder, så kom nøkkelen til FZRn flygende gjennom lufta... "Kjør forsiktig".

Tror jeg lånte den en hel helg, og etter det var jeg solgt. Kjøpte meg en 87 FZR så fort jeg bare fant en til ok pris. Avtalte kjøp på tlf., fløy 100 mil og hentet den på Fornebu. Kjørte helt hjem samme natta midt i september. Var hjemme i Mosjøen kl. 0700 på morgenen, helt utkjørt. Men lykkelig =)

Hadde den i 8 år før jeg klarte å gi slipp på den...

Image
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

joa..moro når det går unna..:)

første "motorsykkelen" jeg kjørte var en RD 350 YPVS... det gikk vesentlig bedre enn en moped eller 100 kubikker...
Litt frykt, men også glede:)

Har aldri vært fartsgal.. det gir meg ikke så mye å kjøre over 200 liksom..
Og jo eldre jeg blir, jo mere hensyn tar jeg til meg selv og min omgivelser.. men er absolutt ingen sinke når jeg kommer meg ut av stasi-norge da..

Men.. aksellerasjon...svingekjøring.. ja, rett og slett aktiv kjøring er det jeg liker. Og en fintunet kjøremaskin er en opplevelse for de som kjører aktivt:) Jakten på den perfekte svingen:)

Etterhvert så har adrenalinbehovet gått mere over til et behov for å stresse ned eller å ha tid til å reflektere. En motorsykkel/ sportsbil setter meg i et modus hvor jeg nyter livet og får klarnet tankene (og tømt bensintanken).. og det er jo digg at det går litt unna da..
Men..personlig så finner jeg masse kjøreglede i et gammelt kjøretøy også..og hastighetene der passer bedre til norge.
Skulle bare blitt kvitt alle de som bare kjører fra A-B uten å oppfatte hvordan de påvirker trafikken rundt dem...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bare bra folk er forskjellig :) Toppfarten er ikke min greie heller gitt. Er mer typen sykkel som innbyr til aktiv kjøring :)
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Toppfart, hva er vel det :?: Jeg mener, "alle" klarer å kjøre alt hva remmer og tøy kan holde på en rett slette eller Autobahn.

Motorsykkelkjøring er for meg å kunne klare å "ta" svingene korrekt hver gang, akselerere ut av svinger og forbi biler og kjenne overfloden av krefter, føle vind og vær på kroppen, sitte høyt hevet over hverdagstrafikantene med god oversikt. Å piske kjøretøyet opp i tiltenkt toppfart betyr mindre - det har andre gjort før meg og jeg vet hva sykkelen min er kapabel til på det feltet. Toppfart er derfor bare av ren akademisk interesse.

Min første Mc var en Honda CB 350 Twin 73 modell, kjøpt i 1986 og solgt i fjor. Samtidig med at jeg kjøpte Hondaen kjøpte jeg meg en Yamaha XS 750 Triple med kardang og greier. Artig oljeforbruk gjorde at den ble solgt året etter.

Så var Hondaen ferdig restaurert og fast sykkel i noen år før jeg kjøpte meg en Kawasaki Z1300 - den digre 6-sylindrete elefanten lød navnet Herr Kawa. En nydelig sykkel dog noe tung. Klokka 0100 om natta hadde jeg, Herr Kawa og en søt hjort et lite stevnemøte oppe på Otta (i 1991 tror jeg det var). Møtet i 80 kmt resulterte i at fører ble kastet av sykkel og rett i bakken, heldigvis seilte jeg bortetter asfalten etter Herr Kawa - begge rakk toget hjem til Vennesla neste morgen :roll: Fikk litt "skrekken" etter det møtet og følte kanskje at Herr Kawa var i tyngste laget (bokstavlig talt) for meg.

Så Herr kawa ble solgt og ny Honda CBR 600 1992 modell ble hanket inn til tjeneste - ooooooh hvilken åpenbaring, var det slik svinger skulle "tas". Herr Kawa forlangte jo kontrastyring i hver sving han, dette var noget annet. Forelskelse ved første sving, "dessverre" ble jeg på den tiden forelsket i noe med to ben på og 1+1 blir jo fort 3 så dermed ble Hondaen solgt etter kun to sesonger til fordel for en sliten Mazda 929 stasjonsvogn - nedtur :cry:

Den observante leser som har giddet å lese, merker sikkert at min første sykkel - CB 350 ikke er nevnt etter at den ble ferdig og klar for veien. Den fulgte meg i tykt og tynt og ble brukt sporadisk nå og da, hele tiden gjenstand for litt rullende restaurering. Og den sykkelen ble min trøst i småbarnsperioden som fulgte. Angrer egentlig litt på at jeg solgte den, men jeg trengte virkelig plassen i garasjen.

Men så kommer en ny vår, en bekjent av meg fortalte om en kamerat som hadde en BMW R1100 RS som skulle selges, Tja hadde jo hørt om BMW, sett politiet på dem hadde jeg også, ledd av politiets klønete raping med gira osv. Joda, dette var sikkert en sykkel for meg :D Men kameraten til kameraten møtte opp med en dønn strøken 96 mod BMW, han ga meg nøklene, de nøklene ble aldri returnert 8) BMWen var ikke så lettkjørt som CBRen, men jeg ble imponert over kraften i motoren, sikre kjøreegenskaper og plassen på salen - nå kunne jeg jo få med ho mor på tur igjen :lol:
BMWen er den sykkelen jeg kjører rundt på nå, blir sikkert ikke den siste men foreløpig dekker den mitt behov og gir meg masse kjøreglede.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

hehe.... dette var utrolig artig lesning! Kommer tilbake med lengre post i helga! litt dårlig tid no!

veldig godt skreve lykkeliten :D

-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Også for min del var det broderen som fikk meg interessert i sykkel. Han kjøpte en 1980 (eller var det 1981?) modell Suzuki GS 1100. Da den ble lansert, var det noe av det råeste man kunne få tak i.. Hele 100 hestekrefter og "bare" 280 kilo var sensasjonelt! :wink: Den så omtrent slik ut..
Image
..men den var lakkert orange metallic. Jeg minnes at det var en liten lekkasje ved et par av svanehalsene, samt et lite hull litt lenger bak i eksosen også. Needless to say, så var det var MYE lyd i den 1100 kubikkeren og jeg lot meg ikke be to ganger da jeg ble invitert til å sitte på en tur. 8) Jeg husker den turen, hvordan vi la oss inn i svingene og akselererte mot utgangene, vibrasjonene fra den godt voksne motoren, lyden fra eksosanlegget som gav gjenlyd i fjellveggen og ikke minst suget i magen hver gang broderen vrei på rulla..

Var nok da jeg ble hektet ja ,omtrent da jeg var 14-15 år. Det skulle gå ennå 6-7 år før jeg kunne ta meg råd til lappen og min egen sykkel, men nå har jeg omsider min egen gamle muskel-klassiker å frese rundt på! Kanskje en og annen liten pode blir litt inspirert til å ta mc-lappen når jeg suser forbi på svingete landeveier en varm sommerkveld også? Håper da det.. 8)
Last edited by bandit on 21 Apr 2006 09:11, edited 1 time in total.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Nå har jeg aldri hatt "plastrakett" eller "giktmaskin" da, men jeg gikk på kino og så Harley-Davidson and the Marlboro Man, og bestemte meg etter åpningssekvensen at når skattepengene kom, skulle jeg ta MC-lappen. Som tenkt, så gjort. Så solgte jeg bilen og kjøpte sykkel istedet :)

"Fartsgal" i den grad at fartsgrener ikke alltid er til for å følges har jeg alltid vært. Det være seg i bil, på MC eller på hesteryggen eller bak en hesterompe for den saks skyld (jeg driver også med fartshesting :))

MC-rype lekte jeg en gang før jeg tok lappen, en kompis av min far kjøpte seg R-sykkel i et anfall av 40-årskrise eller noe sånt ;)

Toppfart er jeg ikke særlig opptatt av, men det bør sees og høres. Drag er mer min gren om jeg skulle velge :) Dronningen av gatekrysset er meg (helt til en kompis på plastrakett kommer durende forbi etter jeg tror jeg er klar av alle :shock: )

(Forresten laget jeg voldsom hurlumhei på kjøreskolen da de kom trekkende med en CBR600 skolesykkel. De fikk finne noe mer oppreist til meg, ellers fant jeg meg et annet sted :))

Siden jeg fikk lappen, har jeg hatt en 650 Savage, en XL 600 LM, og en NX250 Dominator som ble brukt som budsykkel.

Så tok gubben lappen og kjøpte V-Max mens jeg var sykkelløs. Så gikk jeg ut og solgte en hest og skulle kjøpe sykkel. Pga påske og stengte banker ble det ikke Hornet Streetfighter, men Harleyen jeg nå har. Da ble gubben så misunnelig at han en uke senere dro og hentet seg en Harley han også ;)

Og siden har vi vært sånn...syklene overvintrer i stuen, og folk utenfor MC-miljøet finner oss eeh...eksentriske? Mine foreldre har gitt meg opp for lenge siden. Fnis!
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Ingen skam å ha sykelen i sua. Det har jeg hatt i flere år.. :wink:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Var vel ikke tilfeldigvis denne NX250'n du eide ? Legg merke til Ray Ban merket :) Var min første hvertfall, og klistremerket fulgte med fra forrige eier, som var en dame fra vestlandet.

Image
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Nei, min var svart med Dominatordekor. Den var klin lik til 650'en, bortsett fra at alt var en str. mindre på den. Peppes hadde kjøpt den for å bruke til pizzaleveringer, men den veltet så lett. så de byttet den ut i noen 50-kubikk scootere istedet :wink:

Mine ondsinnete kolleger kalte den "mopeden", de kjørte Transalper og 650 Dominator og litt ymse. Og hylte like mye hver gang lånene forfalt om penger og henting av sykkel-Så når de begynte med sine forsøk på mobbing, da pleide jeg å kommentere tørt at "mopeden" min ihvertfall var betalt :twisted:

Og Peppes hadde rett i at den veltet lett om man ikke parkerte med stor omhu. Den sto litt for rett på støtten, og skulle hatt mer "leppe" på støtten.

For ikke å snakke om den gang den bokstavelig talt ble tatt av vinden i en høststorm da jeg satt inne på kontoret og varmet meg. Kom ned på fortauet og kunne ikke skjønne hvorfor sykkelen sto 30 meter fra der jeg egentlig hadde parkert den. Helt til en kollega senere kunne fortelle at han hadde fanget den, da den var på vei nedover Fjøsangerveien liggende på siden alene :)
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Moro. Jeg kjøpte&kjører min CBR600F4 fordi jeg visste fra min ski,brett og-tråsykkelkjøring at jeg kom til å trenge noe som kunne presses godt.

Jeg har funnet ut av akselerasjon og fart er veldig lite interessant for meg, men svingene er all moroa for min del. Jo lengre ned, jo bredere smil. Akselererer sjeldent eller aldri hardt ut av sving, og ditto for innbremsing. Alt som gjelder er å tilpasse farten sånn at jeg får et skikkelig nedlegg og fin linje.
Image
User avatar
Acehole
Posts: 111
Joined: 22 Mar 2006 16:54
MC: Kawasaki Versys
Location: Asker

Post by Acehole »

Har for meg også alltid vært R-sykkel, sportssykkel eller hva man vil kalle det som gjelder. Det er DET som er motorsykkel!!

Og av R-sykler er det en konge og det er GSXR :D

Jeg har hatt litt forskjellig av sykler før, både R og annet skvip, men endelig nå har jeg min første GSXR og jeg har aldri hatt det så moro som på de få turene jeg har hatt på den.

Og så sinnsykt feeeeet lyd det er av den!!! :D
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

No skal jeg driste meg til å tråkke godt opp på middagsbordet til en del av dere her inne ;)

Hva legger dere til grunne for at GSXR'en er det "råeste"?

Jeg er selv så fersk når det kommer til mc, at jeg er vel mer å regne som en flekk på lakenet enn mange av dere andre her inne :) men jeg har nå en del kompiser og bekjente som kjører mye sykkel.

Av de har jeg fått ett lite inntrykk av at YZF R1 er "Store" bror og sjefen i gata!

Snakker vi her bare en pubertetskrise forelskelse for GSXR eller er dette helt klart hissigste vepsen i bolet?

-Shaft- <--- ikke dum, bare uviten ;)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Fint at du spør da, don't worry :lol: Kan vel sitere nyeste Superbike Magazine:

The GSXR remains head and shoulders better than its rivals... It must be considered the most complete motorcycle ever built.

:) En viss annen person her på forumet mener at gsxr 1000 alltid har slitt med dårlig mellomregister f.eks, men ved å ha sett flere grafer i forskjellige blader, så viser det seg faktisk at R1 er dårligst blandt de fire japsene på dette området. Faktisk blir det kommentert for å være litt slapt :)

Vel vel, dette leser man i bladene. Hva mitt eget hode mener er at jeg møtte min første råe sykkel som liten tenåring, og det er jo klart det sitter igjen ennå. Men jeg vil jo tørre og påstå at gixxerne alltid har hevdet seg, og mange ganger på topp. Personlig syntes jeg Suzuki ikke følger de tre andre hva utseende angår heller. Liker de best :)
Post Reply