Se oss og Gule vester (MC ulykker

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
BMM
Posts: 5
Joined: 01 Sep 2005 10:21

Se oss og Gule vester (MC ulykker

Post by BMM »

I disse agurktider så dukker det opp flere "smarte" innlegg i blandt annet media. Det siste er diskusjonen om synlighet ved bruk av Gule Vester.
( http://www.bike.no/nyheter/visa.php?id= ... 9ee87949d4 )

"Sitat fra NMCU : ""Dersom det er så soleklart at gule vester hadde forhindret de mange tragiske kollisjonsulykkene mellom bil og MC, er det ikke da trolig at for eksempel NMCU, som er en av få virkelige eksperter på MC-sikkerhet, hadde gått ut med en anbefaling til motorsyklistene for lenge, lenge siden? """
Les mer på http://www.nmcu.org
rogdi
Posts: 15
Joined: 05 Jun 2006 13:35
Location: Verdal

Gule vester.

Post by rogdi »

Selv om det ikke finnes noen statistikk på hvor effektive de gule vestene er for å forebygge ulykker, er det vel ingen tvil om at de gjør oss mer synlige i trafikken. Dessuten kan vi vel velge å kjøre med en høyere grad av sikkerhet enn det som strengt tatt er påkrevd. Det er tross alt oss det går utover når det smeller, uansett hvem som har skylda. 8)
Rogdi
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Post by Magnalf »

De gjør deg ikke noe særlig mer synlig i trafikken..som sagt vil hovedlyset ditt og den evt. knallrøde sykkelen din + lyden fremheve deg mer enn det den pollti-vesten gjør.
Road Rider c" ,)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Jeg vet ikke jeg. Man blir ikke MINDRE synlig av å iføre seg MERE av det som ER synlig.

Da jeg tok førerkort for bil i 1977 hadde jeg en sjåførlærer som mente at det var bare tull å kjøre med lys på bilen. Om alle gjorde det, så ble alle like dårlig synlige var hans mening. :roll:

Jeg tror at om alle bytter fra kamuflasjefarger til farger som er godt synlige, så blir man ikke mindre synlig av det, selv om alle gjøre det.

Vel, det var ikke sjåførlæreren enig i, og så bare rart på meg.
:roll:

Forøvrig tror jeg ikke hovedproblemet er at vi ikke sees i trafikken. Buristen gir faen rett og slett fordi de er større enn oss. Slik er det med Busser og tungtransport i forhold til personbiler også. Den sterkestes lov gjelder.
Skal man få ned MC-ulykkene, må man begynne med bilførerne, all den tid de er hovedårsaken til at ting skjer.
It's a jungle out there.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Du vil bli mer synlig i bytrafikken og sett fra siden, men forfra ser man bare frontlykta og hjelmen som regel.
De gule vestene føler jeg, blir mest synlige i kombinasjon med svart. Du ser med en gang politimenn som står i veikanten og vinker deg inn, men ambulansepersonell med røde klær og gule vester legger jeg ikke like fort merke til.

Jeg tror også at enfarga gjenstander, f.eks. svart sykkel, svart hjelm med sota visir og svar skinndress eller likt i rødt, gult, grønnt osv. er mindre synlig enn to fargenyanser. Gjerne to farger som fremhever hverandre, som svart og gult.

Men den gulfargen som er på de vestene har en tendens til å nermest forsvinne i bakgrunner med lyse grønnfarger. Bla.a. en skog som sola skinner på..

Til slutt må jeg si meg veldig enig med Banditbiker, for jeg er ganske sikker på at de ulykkene der motorsyklisten faktisk ikke ble sett av bilisten ikke hadde vært avverget selv om MC-føreren hadde brukt gul vest.
Det jeg tror er at man blir sett, men at man ikke blir registrert på en måte.
Komer du fort på en slette ser vanligvis bilisten som skal foreta en forbikjøring ifra motgående kjørefelt deg, Men i overskyet vær merker jeg selv at motorsykler med små\svake lykter blir vanskelige å se. Harleyer med mye krom og ganske svake lykter har en tendens til å forsvinne i asfalten.
Kan være det bare er jeg som merker det, men enkelte farger og enkelte bakgrunner går i ett!

Når man blir påkjørt av en bil så har billisten enten ikke sett\registrert at du kom\stod der, eller så er det gjort med vilje.

Det å påby gule vester tror jeg ikke vi kommer til å se noe av, det blir for dumt, selv for Norge å være, men at det kommer til å bli anbefalt tror jeg. Men bare dersom det viser seg at det hjelper.
Personlig ønsker jeg ikke å kjøre med gul ves med det første, og det er fordi det er flaut. Grunnen til at det er flaut er at nesten de eneste som bruker slike gule vester er kjørelærere som sitter bakpå en skolekjører og moped-paradene under opplæring. Det å kjøre med en gul vest blir ialle fall av meg oppfattet som "nybegynersk". Kall meg gjerne overfladisk og dum, men tenk over det:P
Pollti

Post by Pollti »

Vel,jeg har gjort kunststykket og har pløyd en motorsyklist rett ned. Men det var ikke gjort med vilje. Grunnen til en ulykke er nok mere enn en. Denne ulykken skjedde tror jeg pga lysforhold,motorsykkelens dårlige lys og bilistens uoppmerksomhet. Min påstand den dag i dag er at lyset hans matchet lyset Shell stasjonen perfekt . Kombiner det med en bilist med hue fyllt av kjøttkakeorgier som kutter en venstresving i krysset så må det gå galt.
Hadde han hatt refleksvest så hadde jeg ikke sett den heller. Og når jeg kjører bil syntes jeg ikke at motorsyklisten er mere synlig med vest. Det som stikker opp over styret er ikke mye. Det første som påkaller min oppmerksomhet er lyset.
User avatar
Acehole
Posts: 111
Joined: 22 Mar 2006 16:54
MC: Kawasaki Versys
Location: Asker

Post by Acehole »

Aldri i verden om jeg skal kle på meg en sånn vest, men jeg syns nå de som bruker slike gule vester lyser opp som fyrtårn på veien.
Sikkert en grunn til at kjøreskoler bruker det også..

Et lovpåbud av bruk av slike vester er idiotisk, men siden det er lettere å passe på seg selv enn alle andre, er det sikkert lurt å bruke slik vest.

Ser du meg kjøre med en slik vest en gang, vær så snill og stopp meg og slå meg i hue med noe hardt - for det ser så inni hampen idiotisk ut!!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du har jo gardert deg med gule felger da :lol: Var faktisk derfor jeg kjente deg igjen ved Shell'n ved Strand der :lol:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Forøvrig vil det vel ikke hjelpe å slå deg i hodet med noe hardt heller, du bruker vel hjelm??? :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Pollti

Post by Pollti »

Kløv hjelmen hans med vedklyvern Jalmar,og så rapper du til ham med hickory baseball treet. Lett som en plett :shock:
jandreas
Posts: 27
Joined: 16 Mar 2006 20:01
Location: Halden

Post by jandreas »

Dette mener "Acehole"
- for det ser så inni hampen idiotisk ut!!


Dette mener "Jandreas"
-bedre å se idiotisk ut men levende og fortsatt kjøre MC- enn og være "smart" og dau!!
Uansett: ha en fin dag!! :D
Jandreas 8)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det er jo ikke vanskelig å være enig i at det er lurt med tiltak som gjør oss mer synlige i trafikkbildet. Men hvilke tiltak kan jo diskuteres. Personlig tror jeg de gule vestene snart blir offer for "inflasjon". Og det er trist for de gruppene som begynte å bruke dem. Politi og veiarbeidere bl.a.

Det blir som med bil og kjørelys. I dag legger man mer merke til den ene bilen som kjører uten lys. :roll:

Men det er jo fritt opp til hver enkelt om man vil bruke vestene eller ikke, og det syns jeg fortsatt det skal få lov å være. Ressursene til myndighetene burde heller brukes på å øke bevistheten hos de som forårsaker de fleste ulykkene der mc er innblandet, nemlig bilistene. Burde det kanskje snart bli obligatorisk med et par kjøretimer på mc når man skal ta bilførerkort?

Jeg bruker ikke vest, og har ikke tenkt å begynne å bruke heller. Før det eventuelt blir påbudt. Men det har ingenting med hvordan det ser ut å gjøre. Jeg syns de gruppene som bruker vestene, som før nevnt, skal få bruke disse i fred, slik at de ikke blir "usynlige" i en hel haug med andre brukere.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Så du vil heller dø for at andre skal bli sett, Jalmar? Kjøre uten linser gjør du óg. Hva skjer Jalmar... Funnet rebellen i deg :lol:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det er mitt fjerde ungdomsopprør! Kjører uten vest, uten linser eller briller, og uten lys. Det siste bare når det er mørkt ute. Neste trinn i opprøret blir å kjøre uten hansker. :twisted: :twisted: :twisted:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Du er vel en slik en som hiver melkekartonger også du?
:lol:
Post Reply