Er det lov å kun ha blinklys bak?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Er det lov å kun ha blinklys bak?

Post by _Adler_ »

Jeg lurer rett og slett på om det er lov å kun ha blinklys bak, eller må man både ha framme og bak?

På forhånd takk for svar!
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Morten
Posts: 39
Joined: 25 Jun 2005 16:26
Location: Rogaland - Karmøy

Post by Morten »

det jeg trodde var at det ikke var påbudt me blinklys i det heletatt men da må du bruke hendene.
Pga jeg vett om noen som har feks. ødlagt blinklyse, så istedenfor å kjøpe nytt tar de det av . (men da må begge fjernes, å ikke bare det på høyr feks. vist det ene ikke virker må det tass av)
Så jeg tror nå det er lov.. :?
| 2003 Rieju RS1 |

Kjørt hardt
Kjør stil
Kjør fra sivil =)
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Alt eller ingenting, sånn er loven
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Ganske dumt egentlig, for jeg skjønner egentlig ikke vitsen med blinklys framme. For det første ser det ganske stygt ut, og for det andre har de da vell liten nytte. Blinklys framme er jo for å vise hvor man skal for de som kjører fremfor deg, men da må jo de f.eks. se i speilet. Eller for å vise hvor man skal for gående.
Kan man få bot hvis man ikke har blinklys framme? Er ikke mopeden, hvis den ikke har blinklys framme, i forskiftsmessig stand?
Yamaha Aerox 2004

Image
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Blinklys fremme har jo en ganske tydelig nytte. Rundkjøringer, når du skal krysse motgående felt osv er jo gode eksempler på hvor nyttige blinklys fremme kan være for andre kjøretøy :wink: for deg og andres sikkerhet i trafikken, ha dem på eller i det minste bruk "vinke som en spurv" teknikken :)
Image
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

_Adler_ wrote:Ganske dumt egentlig, for jeg skjønner egentlig ikke vitsen med blinklys framme. For det første ser det ganske stygt ut, og for det andre har de da vell liten nytte. Blinklys framme er jo for å vise hvor man skal for de som kjører fremfor deg, men da må jo de f.eks. se i speilet. Eller for å vise hvor man skal for gående.
Kan man få bot hvis man ikke har blinklys framme? Er ikke mopeden, hvis den ikke har blinklys framme, i forskiftsmessig stand?
Blinklys framme øker jo flyten i trafikken ganske betraktlig, i feks rundkjøringer som nevnt, og når man skal kjøre inn på en vei. Og for biler sin del så ser man faktisk blinklyset når man ligger på siden av bilen, så man kan være litt mer på hogget mot å bli meid ned ved slurvete feltskift.

AtW
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Nå er det bare slik at det ikke finnes en eneste rundkjøring her på øya :P
Men jeg skjønner hva dere mener. Ser ganske teit ut når folk bruker "vinketeknikken"
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Det er jo ikke bare i rundkjøringer... I kryss generelt er det VELDIG lurt med blinklys framme...
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

ChristR wrote:Alt eller ingenting, sånn er loven
Yepp, det er ganske enkelt. Har du blinklys, skal alle virke, både framover og bakover. Du kan kjøre uten, men ikke bare med blinklys bakover. Og det er ikke "teit" å strekke ut armen for å vise hvor du skal. Høyre hånd rett ut med albuen i 90 graders vinkel med hånda opp betyr forresten "stopp", eller at "nå stopper jeg".

Blinklys forover er greit når du vil svinge til venstre, for da ser motgående trafikk at du skal svinge på tvers av dem.
Og så går det an å få pene blinklys også. Se f.eks http://www.bikeit.com
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

Det er bare lov å kjøre uten blinklys vist det ikke var det på mopeden originalt.

Men var det blinklys på mopeden din når du kjøpte den skal de vere der.
Vist ikke får du bot....
bla
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

IGNiTiON wrote:Det er bare lov å kjøre uten blinklys vist det ikke var det på mopeden originalt.

Men var det blinklys på mopeden din når du kjøpte den skal de vere der.
Vist ikke får du bot....
Det er feil, du kan ta de av hvis du vil.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
IGNiTiON
Posts: 194
Joined: 28 Apr 2005 15:52

Post by IGNiTiON »

00000000
Last edited by IGNiTiON on 06 Sep 2008 01:11, edited 1 time in total.
bla
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

det er sånn at du må ha alle eller ingen blinklys.
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

IGNiTiON wrote:neineinei!
Står jo i mopedboka jeg brukte når jeg kjørte opp at vist ett eller flere blinklys ikke virket osv... er det ikke lov å kjøre den.
Vist blinklysene slutter å fungere når man er ute og kjører skal føreren kjøre rett til et verksted for å få det reparert.
Det er riktig ja.
Men at du ikke har lov til å kjøre uten blinkers hvis det står på orginalt er feil.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

jeg skal gjøre alt litt lettere :wink:

Hvis mopeden har blinklys orginalt: Hvis noen av blinklysene ikke fungerer, må du få det fikset. Men du står helt fritt til å ta alle av og bruke "vinke-teknikken" hvis du ønsker det...

it's as easy as hell :)
Image
Post Reply