Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Prat om tung MC.
User avatar
vikingjan
Posts: 19
Joined: 31 Jul 2008 22:46
MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....
Location: Askim

Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by vikingjan »

Hei !

Jeg hadde min første doble kjøretime i går.
Med ett lettvekterførerkort fra 20+ år siden og flere "testkjøringer" opp gjennom årene, trodde jeg nok at dette ville gå
greiere enn det gjorde (subjektivt sett).

Både farten inn i 90° kryss/svinger var litt for stor, bremseteknikken var gal - jeg lot sykkelen bremse ved å slippe gassen i stedet
for å vente litt, slippe gassen og bremse samtidig og følge på med nedgiring før svingen/krysset.
Dessuten fikk jeg vite at en Moto Guzzi Breva ikke var en HD eller ei snekke som kunne greie seg på et par hundre omdreininger.
Jeg passet ikke på å gi nok gass da jeg hadde clutchet ut for å styre farten og ville "ta i gang" igjen eller kjørte for sakte på et gir.

Men med trygg forvissning om at jeg blir bedre og at jeg har en god kjørelærer, ser jeg frem til neste doble time mandag.

Uansett ser jeg klarere enn jeg antok at å kjøre motorsykkel og kunne kjøre motorsykkel er to ulike ting ...
Tror nok at respekten for de fornuftige motorsyklistene er blitt litt større plutselig. Da regner jeg ikke inn han med
en Kawasaki ZX9 Ninja som godt og vel adderte 50-sone skiltene utenfor blokka akkurat nå.


M.v.h.

Jan
User avatar
Cosmo
Posts: 35
Joined: 28 Jul 2008 23:20
MC: 00 Kawasaki ZZR 600
Location: Bergen

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by Cosmo »

Hehe. Kjenner meg litt igjen. Jeg fartet mye rundt på moped for ca 15 år siden og trodde MC-lappen skulle bli en smal sak. Første kjøretime fortalte meg noe annet. Jeg flyttet sykkelen fra A til B, men jeg "kjørte" den ikke. Innså at her hadde jeg mye å lære. I dag er A-lappen ganske nøyaktig 2 år gammel og ferdighetene har kommet seg betraktelig. Men utlært? Det blir jeg aldri. Men nå "kjører" jeg ihvertfall sykkelen og det går bedre for hver tur. Jeg er nok også litt mer fornuftig enn snittet av MC-førere tror jeg. Det er ikke ofte jeg passerer 100, og forbikjøringer skal ha gode marginer.

Men fantastisk gøy er det uansett. Du kan bare glede deg til du kan legge ut på tur uten lærer bakpå. :)
Giddy up!
User avatar
vikingjan
Posts: 19
Joined: 31 Jul 2008 22:46
MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....
Location: Askim

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by vikingjan »

Cosmo wrote:Hehe. Kjenner meg litt igjen. Jeg fartet mye rundt på moped for ca 15 år siden og trodde MC-lappen skulle bli en smal sak. Første kjøretime fortalte meg noe annet. Jeg flyttet sykkelen fra A til B, men jeg "kjørte" den ikke. Innså at her hadde jeg mye å lære. I dag er A-lappen ganske nøyaktig 2 år gammel og ferdighetene har kommet seg betraktelig. Men utlært? Det blir jeg aldri. Men nå "kjører" jeg ihvertfall sykkelen og det går bedre for hver tur. Jeg er nok også litt mer fornuftig enn snittet av MC-førere tror jeg. Det er ikke ofte jeg passerer 100, og forbikjøringer skal ha gode marginer.

Men fantastisk gøy er det uansett. Du kan bare glede deg til du kan legge ut på tur uten lærer bakpå. :)
Hei !

Ja, det var en blandet fornøyelse å ha første kjøretime (igjen).
Først skulle jeg orienteres om hva som var hva på sykkelen, for så å ta et par runder inne på et industriområde.
Jeg kjente etterpå at jeg fortjente å jekkes ned. Tror nok at den helt trafikkmessige forståelsen var OK, men å håndtere
sykkelen slik at jeg hadde hatt litt å gå på i forskjellige situasjoner ...
Ser frem til neste dobbeltime (i morgen mandag). Tror jeg kommer til å innta en mer 'jeg lytter' holdning ;-)
Jeg regner med å bruke lang tid på å lære meg å bli en god motorsyklist etter at førerprøven er unnagjort.

Jeg føler at det er ikke all adferd i trafikken jeg skal lære av. På vei til og fra jobb opplever jeg litt for ofte at
jeg forbikjøres av sykler som kjører slik at de tar med i beregningen at de er mye raskere til å kjøre forbi enn biler.
Raskere akselerasjon og høyere hastighet skal vel ikke være en sovepute ... en bomgiring og de må satse på å få ligge mellom bilene !

Forresten: Kan noen gi en kort beskrivelse av hvilke kontroller og øvelser som inngår i rituialet før selve oppkjøringsturen.
Er det en daglig kontroll, et utvalgt tema for kontroll av motorsykkelen, en kjeglekjøring i lav hastighet og en bremseprøve ?
Det er nok et stykke frem, men jeg kom inn på de svenske vägverkets sider hvor dette sto detaljert med tegninger.

M.v.h.

Jan
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by wind_up_bird »

vikingjan wrote: Forresten: Kan noen gi en kort beskrivelse av hvilke kontroller og øvelser som inngår i rituialet før selve oppkjøringsturen.
Er det en daglig kontroll, et utvalgt tema for kontroll av motorsykkelen, en kjeglekjøring i lav hastighet og en bremseprøve ?
Det er nok et stykke frem, men jeg kom inn på de svenske vägverkets sider hvor dette sto detaljert med tegninger.

M.v.h.

Jan
Ja, du har vel en ganske grei forståelse av hva oppkjøringen består av. Jeg hadde oppkjøring for en ukes tid siden, så jeg kan jo fortelle hvordan min oppkjøring gikk for seg.. :)

Først var det et utvalgt tema for sikkerhetskontroll. Jeg fikk "vis og forklar sikkerhetskontroll av bakbremser". (Jeg brukte denne tråden her på forumet, papirer jeg fikk på kjøreskolen og MC-teoriboken til å lese på temaene. Tror jeg kunne det mer enn godt nok for å si det sånn ;))

Deretter fikk jeg beskjed om å ta daglig kontroll og kjøre kjøregårdsøvelsene mens sensor stod og så på. Jeg tok kontrollen, og kjøregårdsøvelsene i Bergen er for øyeblikket som følger:
- Trill sykkelen ved siden av deg til starten av kjegleøvelsen
- Kjør gjennom kjeglene som er satt opp så sakte som mulig, stopp ved innlagte stopplinjer
- Kjør en sving med jevn fart (anbefalt ca 30-40 km/h) gjennom to par kjegler
- Akslerer til ca 45-50 km/h og kjør en unnamanøver gjennom oppsatte kjegler, innlagt stopp til slutt
- Kjør svingen en gang til
- Akslerer til ca 50 km/h og nødbrems

Deretter kjører man bort igjen til sensor, og så er det ut på tur. Jeg hadde sensor på sykkelen siden jeg ikke er over vektgrensen, er du over må sensor kjøre på egen sykkel bak.
User avatar
vikingjan
Posts: 19
Joined: 31 Jul 2008 22:46
MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....
Location: Askim

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by vikingjan »

Hei !

Takk til wind_up_bird for beskrivelse. Jeg antok at det var en fast rutine for hva som
ble gjort. Likevel ønsket jeg å spørre siden det er obligatorisk med presisjonskjøring og
at dette kanskje gjorde at delen før selve kjøreturen var amputert noe.

Men først skal jeg gjennom en del trinn før jeg trenger å tenke på hva sensor har lyst til å
se og høre :-k

Jan
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by MowZ »

stå på, det går bra! Forresten en nyttig og fin tråd her på forumet (http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1555) ang sikkerhetskontroll. der står alt!
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by KiM »

Har oppkjøring 14. august, i Bergen. Tror jeg må spørre kjørelæreren om en oppfriskning av disse baneøvelsene, spesielt krypkjøringen :-k Gruer og gleder meg :P
ingen KiM, ingen kos
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by MowZ »

bare prøv å ta det rolig og pent og husk å se frem/finn et fast punkt å se på! Også får du en sjanse til men du må selv ta initiativ til det da i såfall. Lykke til
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by wind_up_bird »

eneRmiK wrote:Har oppkjøring 14. august, i Bergen. Tror jeg må spørre kjørelæreren om en oppfriskning av disse baneøvelsene, spesielt krypkjøringen :-k Gruer og gleder meg :P
Du får helt sikkert en oppfriskningstime på kjøregårdsøvelsene, jeg hadde en vanlig dobbelttime før oppkjøring som oppvarming, det hjalp for å finne roen. :)
Er det A eller A1? Hvis det er A har du jo vært/skal du på Eikås på "sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk" og etter du har vært der bør unnamanøver og nødbrems være grei skuring. Som nevnt kan du om du vil kjøre alle øvelsene i kjøregården opptil to ganger, så hvis du ikke er fornøyd første gang er det mulig å prøve en gang til. Sensor sa til meg at "Du vet best selv hvordan du pleier å kjøre øvelsene. Hvis du syns du går dårligere med en øvelse enn det pleier, kan du gjøre den en gang til."
User avatar
wind_up_bird
Posts: 134
Joined: 25 Apr 2008 12:22
MC: 08 Kawasaki Ninja 250R
Lappen i boks 25/7-08 :)
Location: Bergen

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by wind_up_bird »

vikingjan wrote:Hei !

Takk til wind_up_bird for beskrivelse. Jeg antok at det var en fast rutine for hva som
ble gjort. Likevel ønsket jeg å spørre siden det er obligatorisk med presisjonskjøring og
at dette kanskje gjorde at delen før selve kjøreturen var amputert noe.

Men først skal jeg gjennom en del trinn før jeg trenger å tenke på hva sensor har lyst til å
se og høre :-k

Jan
Ikke noe problem :)
Si ifra hvis du vil jeg skal utdype noe, og lykke til!
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by KiM »

wind_up_bird wrote: Du får helt sikkert en oppfriskningstime på kjøregårdsøvelsene, jeg hadde en vanlig dobbelttime før oppkjøring som oppvarming, det hjalp for å finne roen. :)
Er det A eller A1? Hvis det er A har du jo vært/skal du på Eikås på "sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk" og etter du har vært der bør unnamanøver og nødbrems være grei skuring. Som nevnt kan du om du vil kjøre alle øvelsene i kjøregården opptil to ganger, så hvis du ikke er fornøyd første gang er det mulig å prøve en gang til. Sensor sa til meg at "Du vet best selv hvordan du pleier å kjøre øvelsene. Hvis du syns du går dårligere med en øvelse enn det pleier, kan du gjøre den en gang til."
Ja, unnamanøver og nødbrems går fint. Er krypkjøringen jeg stusser litt på. Satser på å få en time før oppkjøringen. Hvor kjørte du/dere fra Bergen på oppkjøringen? Har hørt at Askøyområdet er populært...Var ellers på landevei i dag. Gikk forholdsvis greit (endte ikke i grøften, så...:P), men fant fort ut at jeg er dritdårlig på kurvekjøring :lol: Det å plassere seg riktig i svingene. Må bare passe på å ha fokus hele tiden, så kommer det nok etterhvert. En drøy uke til oppkjøring nå :shock:
ingen KiM, ingen kos
User avatar
KristianW
Posts: 82
Joined: 06 Aug 2008 12:55
MC: Honda VFR 800 2012
Suzuki GSR 600A K7 (SOLGT)
Location: Oslo

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by KristianW »

Med oppkjøringen friskt i minnet (4/8) kan jeg bekrefte at det som blir skrevet her stemmer - med noen unntak.

Jeg kjørte opp på Risløkka i Oslo, og der hadde jeg følgende:

1. Krypkjøring mellom kjegler.
-Kjør frem til en strek og gå av sykkelen (husk å bruk sidestøtten)
- Trill sykkeleni en bue til ett nytt stoppunkt. (Du kan baksere sykkelen til den står slik du vil
- Hopp på sykkelen (husk støtta) og kjør så sakte som mulig først i en 90graders venstresving og inn i en "slalåmløype"
- Stopp med stoppunkt igjen. (husk blikket)
- Gjør så en høyresving innenfor ett oppmerket område (tipper 3-4 meter) og kjør inn i en ny "slalåmløype"
- stopp ved stoppunkt.
2. Slak venstresving i ca 35Km/t (husk blikket dit du skal)
3. 3 unnamanøvere etterhverandre i ca 35-40km/t med innlagt stopp mellom 2 kjegler
4. Nødbrems i 40-50 km/t

Så hadde jeg sikkerhetskontroll på ett emne som jeg måtte trekke - fikk sjekk av ramme og svingarm.

Så var det dagligkontroll.

Til slutt hadde jeg en ca 40minutters kjøretur med sensor bakpå.

Til slutt kan jeg jo si at jeg besto, og fikk faktisk lappen tilsendt i posten i går! Første, andre, tredje og fjerde kjøretur alene på egen sykkel er dermed unnagjort (Jeg gliser enda).
--
Kristian
User avatar
slem
Posts: 154
Joined: 16 Jul 2008 23:46
MC: Yamaha FZ6-S 2006
Location: Stavanger

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by slem »

Har du (eller noen andre) noen kjennskap til hvor lav strykprosenten er på klasse A? Husker at det var et hett tema da jeg tok klasse B for en del år siden.

Tenker da for de som har klasse B fra før av. Ser for meg at sensor på klasse B-oppkjøring kan "stenge deg ute fra trafikken" ved å stryke deg - den muligheten har han jo i effekt ikke på oppkjøring når jeg har klasse B fra før av og ser derfor for meg at kravene er lavere? (Blinking i rundkjøringer, andre 'mindre' feil man gjør etter noen år i trafikken).

Anyone?
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
User avatar
vikingjan
Posts: 19
Joined: 31 Jul 2008 22:46
MC: Har akkurat handlet en 92 VFR750F, men har hatt Yamaha FS1DX, DT50M; DT50MX, SUZUKI GP100 og Yamaha RS100. Jeg vet ikke om disse "teller" mot min nåværende .....
Location: Askim

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by vikingjan »

slem wrote:Har du (eller noen andre) noen kjennskap til hvor lav strykprosenten er på klasse A? Husker at det var et hett tema da jeg tok klasse B for en del år siden.

Tenker da for de som har klasse B fra før av. Ser for meg at sensor på klasse B-oppkjøring kan "stenge deg ute fra trafikken" ved å stryke deg - den muligheten har han jo i effekt ikke på oppkjøring når jeg har klasse B fra før av og ser derfor for meg at kravene er lavere? (Blinking i rundkjøringer, andre 'mindre' feil man gjør etter noen år i trafikken).

Anyone?
Hei !

Jeg ser at vegvesenet legger ut en slik statistikk på beståtte prøver:
Teori: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=P ... InnholdMal
Praktisk: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=P ... InnholdMal

Jeg tror jeg velger å bli et tall i denne statistikken når jeg slipper teoriprøven og bare må sette av en times tid til å
vise hva jeg kan praktisk :D

Jeg har neste doble kjøretime på mandag og håper å få tatt resten av de nødvendige timene snart. Jeg mistet timen på forrige mandag. Da var kjørelæreren syk.

Takk til flere som har fortalt om førerprøvekjøringen. =D> Da vet jeg mer konkret hva som skjer !

M.v.h. Jan
User avatar
slem
Posts: 154
Joined: 16 Jul 2008 23:46
MC: Yamaha FZ6-S 2006
Location: Stavanger

Re: Akkurat påbegynt førerkort klasse A

Post by slem »

Oisann, den statistikken var jo oppløftende. Satser på at jeg ikke blir 1/10...
Pga manglende interesse er neste år avlyst.
Post Reply