Noen som har peil på Am. Van?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Svinso
Posts: 34
Joined: 02 May 2005 17:01

Noen som har peil på Am. Van?

Post by Svinso »

Var å så på en russebil i dag... var en Dodge Ram B-300.. Den så jævlig fin ut, men vi var 5 ungdommer uten peil på bil..
Er det noe vi burde se etter? noe som blir spes. lett slitt på slike biler? noen feller å gå i? var en 79 modell..
Takk!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Om den bare skal brukes til russetida så trengs det ikke store sjekken. Bare det er fire hjul, et ratt og at motor funker, så er det bare å kjøpe om prisen er grei :)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Sjekk om bilen er godkjent i EU-kontroll nylig. Er den det, er det vel strengt tatt ikke så mange feller å gå i. Da er ihvertfall lys, bremser, dekk, styring og andre vitale deler sånn nogenlunde i orden. Angående tilstand på motor, karosseri, interiør osv. får man vel strengt tatt det man betaler for. Og det er alltid kjekt å ha med seg noen som har skrudd litt bil om man skal ut og se/prøvekjøre en bil. Lykke til 8)
Svinso
Posts: 34
Joined: 02 May 2005 17:01

Post by Svinso »

Dominator wrote:Sjekk om bilen er godkjent i EU-kontroll nylig. Er den det, er det vel strengt tatt ikke så mange feller å gå i. Da er ihvertfall lys, bremser, dekk, styring og andre vitale deler sånn nogenlunde i orden. Angående tilstand på motor, karosseri, interiør osv. får man vel strengt tatt det man betaler for. Og det er alltid kjekt å ha med seg noen som har skrudd litt bil om man skal ut og se/prøvekjøre en bil. Lykke til 8)
Den ble EU godkjent i fjor uten mangler... ikke brukt så mye etter det faktisk.. blei brukt 20 000 på rep før EU godkjenninga så det er jo noen nye slitedeler og greier...

noen andre innvendinger?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Alltid noen som kjenner en litt fagkyndig person... få vedkommende med å se raskt over bilen... ellers kan det fort bli en dyr lærepenge og kjøpe første bil. Lykke til
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Sjekk at automatkassa virker som den skal. Jevne skift og uten ulyd. Stort sett det meste på disse amerikanerne er greit å reparere, men automatkassene kan bli et dyrt eventyr.

Lykke til. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Svinso
Posts: 34
Joined: 02 May 2005 17:01

Post by Svinso »

Skal prøve å få med en mekaniker vi kjenner.. så tar vi den en prøvetur og vurderer litt... kanskje den blir kjøpt i løpet av uka!
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Generelt er amerikanske vaner (biler) noe dritt. Alle jeg kjenner som har amerikansk bil har ofte feil på disse. En annen sak er svingradiusen på disse, gud hjelpe meg.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Svingradius ja... Bare ta en liten svingom så har man kryssa kartet :lol: Bare rette veier der borte så man må nesten bare følge på vettu :wink:
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

MC-fantom wrote:Generelt er amerikanske vaner (biler) noe dritt. Alle jeg kjenner som har amerikansk bil har ofte feil på disse. En annen sak er svingradiusen på disse, gud hjelpe meg.
Nå er vel en gjennomsnitts amcar rundt 15-20 år gammel, så det er kanskje ikke så rart. En japansk bil på den alderen er som regel skrotet pga. rust.

Selv kjører jeg en 6 år gammel Dodge 4x4 som har fungert feilfritt i to år, svingradiusen er det ingenting å utsette på. Kvaliteten er langt bedre enn på den Audi A6'en jeg eide før denne. Der var det ikke langt mellom verkstedregningene gitt. :?
noldus
Posts: 2
Joined: 24 Jun 2005 13:10

Post by noldus »

for all del få bilen på sjekk hos biltilsynet og la dei ta ein eu sjekk,
det vil koste ein sirka ein 1000lapp ekstra med prøve skilt og eu sjekk men dere er sikra!

vi kjøpte oss ein van for vi sintes den var rå :oops:
heilt til vi kom til EU kontrollen og skulle registrer bilen. Han bilmekanikeren som sjekka bilen sa han aldri hadde sett så mange mangler, russebilen blir som regel skam kjørt og sjøl om den var Eu godkjent for 2 år sidan utan feil kan det vere mange DYRE feil no(styrekule. bærekule, og ikkje minst rust) om dere ikkje er nevenyttige og kan fikse sånt etter at dere har kjøpt bilen så få den på ein kontroll og ikkje la ein kamerat gå over. d gjore vi og han sa vi muligens måtte skifte eit ledd men ikkje noke meir.

så mitt ord er bruk litt tid og penger på å få bilen eu sjekket før dere kjøper den, snakker om erfaringer her :oops:

( selges chevy g20 med innbrudskader, og stor mangellapp. sleges høystbydene ) :lol:
Post Reply