Kjøretips
-
- Posts: 415
- Joined: 23 May 2005 22:56
- MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,
1) Hvis du bor i by: Hiv deg rett ut i rushtrafikken med en eneste gang. Hvis du gjør noe feil da, gjør det jæ... vondt - derfor kommer du ikke til å gjøre noen feil (avskrekkingsprinsippet/konfrontasjonsterapi). Og du får en brå læringskurve.
2) Hvis du skal øve wheelies: Gjør det med lånt MC - vi vil ikke ødelegge vår egen hvis vi velter, vil vi vel?
3) Dra på så mange kurs du har råd til. Det er moro, du lærer mye, og du kan øve på ulovlige triks (se for øvrig pkt 2)
4) Det er mye morsommere å skrive navnet sitt i løkkeskrift med MC enn å kjøre åttetall.
5) Lær deg å kjøre offroad! Det er utrolig artig, og du lærer deg å håndtere sykkelen enda bedre. Det er kjekt å ha innøvd sladding, sånn at du ikke får fullstendig noia når bakhjulet glepper fordi det ligger litt grus i veibanen (følg evnt prinsippet under pkt 2)
6) Kjøp det beste sikkerhetsutstyret du har råd til: Skikkelig skinndress, så lett hjelm som mulig, ordentlige hansker og HØYE MC-støvler. Billig forsikring om uhellet skulle være ute.
7) Den farligste perioden er når du tror du begynner å beherske MC-kjøring. Det skjer vanligvis etter 3. - 4. sesongen. Da slapper man mer av og tenderer til å bli mer ukonsentrert. Man behersker aldri MC-kjøring fullt ut - slå deg til ro med det, og vær våken!
8 ) Hvis du gjør en klassisk førerfeil og kjører ut: Ikke skyld på andre faktorer enn deg selv. "Ja, nei, dekkene var ikke helt varme og det var sol imot og litt grus var det vel også, og når jeg tenker meg om så var det som om en gudommelig hånd tok tak i sykkelen og plasserte den i grøfta" osv. En god MC-fører erkjenner når han/hun har gjort feil og tar lærdom av det. Hvis du kommer fra det hele med helsa i behold, hiver du deg på sykkelen så snart du er restituert.
9) Noen sa: "It only hurts if you survive". Det er ingen god MC-visdom.
10) Lytt til andre MC-føreres erfaringer, men gjør deg opp dine egne meninger. Ikke alle MC-førere er så erfarne som de gir inntrykk av. Unntaket er sertifiserte instruktører. Derfor må du gjerne se bort i fra alt jeg har skrevet her. Men jeg hadde litt tid til overs her jeg sitter, og tenkte at å svare på tråden var en utmerket måte å slå ihjel litt tid på.
"Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem."
- - John Churton Collins
2) Hvis du skal øve wheelies: Gjør det med lånt MC - vi vil ikke ødelegge vår egen hvis vi velter, vil vi vel?
3) Dra på så mange kurs du har råd til. Det er moro, du lærer mye, og du kan øve på ulovlige triks (se for øvrig pkt 2)
4) Det er mye morsommere å skrive navnet sitt i løkkeskrift med MC enn å kjøre åttetall.
5) Lær deg å kjøre offroad! Det er utrolig artig, og du lærer deg å håndtere sykkelen enda bedre. Det er kjekt å ha innøvd sladding, sånn at du ikke får fullstendig noia når bakhjulet glepper fordi det ligger litt grus i veibanen (følg evnt prinsippet under pkt 2)
6) Kjøp det beste sikkerhetsutstyret du har råd til: Skikkelig skinndress, så lett hjelm som mulig, ordentlige hansker og HØYE MC-støvler. Billig forsikring om uhellet skulle være ute.
7) Den farligste perioden er når du tror du begynner å beherske MC-kjøring. Det skjer vanligvis etter 3. - 4. sesongen. Da slapper man mer av og tenderer til å bli mer ukonsentrert. Man behersker aldri MC-kjøring fullt ut - slå deg til ro med det, og vær våken!
8 ) Hvis du gjør en klassisk førerfeil og kjører ut: Ikke skyld på andre faktorer enn deg selv. "Ja, nei, dekkene var ikke helt varme og det var sol imot og litt grus var det vel også, og når jeg tenker meg om så var det som om en gudommelig hånd tok tak i sykkelen og plasserte den i grøfta" osv. En god MC-fører erkjenner når han/hun har gjort feil og tar lærdom av det. Hvis du kommer fra det hele med helsa i behold, hiver du deg på sykkelen så snart du er restituert.
9) Noen sa: "It only hurts if you survive". Det er ingen god MC-visdom.
10) Lytt til andre MC-føreres erfaringer, men gjør deg opp dine egne meninger. Ikke alle MC-førere er så erfarne som de gir inntrykk av. Unntaket er sertifiserte instruktører. Derfor må du gjerne se bort i fra alt jeg har skrevet her. Men jeg hadde litt tid til overs her jeg sitter, og tenkte at å svare på tråden var en utmerket måte å slå ihjel litt tid på.
"Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem."
- - John Churton Collins
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr


Skal ta meg det du skriver

(iallefall det jeg liker/husker


Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- indianeren
- Posts: 973
- Joined: 29 Apr 2005 14:54
Man behersker aldri MC-kjøring fullt ut - slå deg til ro med det, og vær våken!
Så sant, så sant..
Never ever stop learning!!
Dette gjelder også bilkjøring... man må (burde!!!) jobbe med seg selv for å lære av feil og opptre riktigere neste gang...
Sommertrafikken viser at folk ikke bruker nok tid på dette.
Så sant, så sant..
Never ever stop learning!!
Dette gjelder også bilkjøring... man må (burde!!!) jobbe med seg selv for å lære av feil og opptre riktigere neste gang...
Sommertrafikken viser at folk ikke bruker nok tid på dette.
Mange gode tips: http://www.msgroup.org/DISCUSS.asp
ragnhild61 sa for lenge siden "Hvordan bruker du speilene for å gi tegn til billistene, og kan du være sikker på at de skjønner hva du mener
"
ok ragnhild61....... med hånd signal f.eks vri deg rundt pek på dem å er ikke det nok vis knyttneven har jeg erfart virker. NB ikke vis fingeren!!! forunten du kan smette unna..... ikke alle godtar slikt å kan gå ganske langt for å gjøre igjen så man kan håpe på at de ikke tok reg nr. mener også at hvis purken ser at du viser fingeren så kan du få bot (med 100% sikkerhet er den rettet mot dem)

ok ragnhild61....... med hånd signal f.eks vri deg rundt pek på dem å er ikke det nok vis knyttneven har jeg erfart virker. NB ikke vis fingeren!!! forunten du kan smette unna..... ikke alle godtar slikt å kan gå ganske langt for å gjøre igjen så man kan håpe på at de ikke tok reg nr. mener også at hvis purken ser at du viser fingeren så kan du få bot (med 100% sikkerhet er den rettet mot dem)

Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Støvleavtrykk størrelse 45 i bildøra pleier også ofte å ha ha en effekt i forhold til å markere hva man mener.
Ikke alle er ubetinget begeistret for denne type markeringer.

Ikke alle er ubetinget begeistret for denne type markeringer.

Last edited by Banditbiker on 11 Jul 2005 19:38, edited 1 time in total.
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Har ei venninne som løfter støvelen litt høyere og tar speilet i samme slengen. Men for å være ærlig synes jeg ikke apekattene er verd så mye oppmerksomhet
Et gammelt ord sier; Dess mer du banker bukkeskinnet, dess mer lukter det.

Et gammelt ord sier; Dess mer du banker bukkeskinnet, dess mer lukter det.

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Lukter like for j... uansett

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Ord mot ord, "jeg viste ikke langefingeren, men pekefingeren som for å kjefte...vedkommende må ha sett / missforstått "vega wrote:ragnhild61 sa for lenge siden "Hvordan bruker du speilene for å gi tegn til billistene, og kan du være sikker på at de skjønner hva du mener"
ok ragnhild61....... med hånd signal f.eks vri deg rundt pek på dem å er ikke det nok vis knyttneven har jeg erfart virker. NB ikke vis fingeren!!! forunten du kan smette unna..... ikke alle godtar slikt å kan gå ganske langt for å gjøre igjen så man kan håpe på at de ikke tok reg nr. mener også at hvis purken ser at du viser fingeren så kan du få bot (med 100% sikkerhet er den rettet mot dem)
