Kjøretips

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Tore^NSR wrote: Hva heter det når du svinger motsatt vei av er du skal? :?
Kjøre feil vei? :lol:

Det er nok kontrastyring du mener.
Det funker ikke i sakte fart, da svinger sykkern samme vei som du vrir styret.
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Er vel en sannhet med modifikasjoner det der Pelsen.
I Full Kontroll boka heter det at du skal bruke kontrastyring i alle hastigheter.
Og det funker når du bruker hele regla; Kontant trykk på styreholken på den sida du skal til, kontant trykk på indre fothviler og god forankring i ytre fothviler og tank.
Da får du utslag dit du vil også i bortimot krypefart, men jeg finner det lettere å vri styret på vanlig vis når jeg kommer ned i 15 - 20 km/t.
I større hastigheter og slake svinger kan det ofte være nok å være konsentrert om hvor du skal og trykke kontant på indre fothviler, da kommer sykkelen som ei gudinne dit du vil. Kropp og hode holder fremdeles tilnærmet loddrett stilling og sykkelen ligger pent og forsiktig til den sida du skal. Og kommer like elegant over til motsatt side med et kontant trykk på fothvilern på ytre side. Mens du sitter stille og rolig midt oppå og lar sykkelen gjøre det den skal, nemlig forflytte sin herskerinne dit hun vil.
Når du forsterker med et kontant trykk på samme styreholk i mer krevende svinger, smiler du så ørene nesten revner.
Med kontant mener jeg et bestemt, kontrolert trykk til du merker at sykkelen kommer den veien du vil. Trykket er ikke større enn at motsatt side av kroppen fint holder i mot og støtter trykket, enten det er på styreholken eller på fothvileren.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar

Post by Jalmar »

Du verden, jeg er imponert. Visste ikke at det var så komplisert jeg. :lol: Men antagelig er vel dette noe man gjør ubevisst når man får noen år bak styret? :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Kosh

Post by Kosh »

I praksis er det den eneste måten å styre på, men man får vanligvis bedre kontroll om man er bevisst på at man gjør det, uansett hvor mange års erfaring man har.
V4 fun
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Jalmar wrote:Du verden, jeg er imponert. Visste ikke at det var så komplisert jeg. :lol: Men antagelig er vel dette noe man gjør ubevisst når man får noen år bak styret? :roll:
Er vel ikke så komplisert, og det er vel ikke alle som har automatisert dette så mye at det er ubevisst. Nokså mange hiver sykkelen over med kroppsvekta, og får dermed laange svinger, og får kanskje litt stive muskler når de kommer langt ut i svingen. Har du da teknikk/kontroll nok til å gi styre og fothviler et lite push, kommer sykkelen inn som ei dronning, og du slipper å treffe den bilen som kutter akkurat den svingen.
Satt nokså langt bak med rette armer før jeg begynte å kjøre mer aktivt/konsentrert, og da kom jeg lett bakpå i svingene. Nå har jeg flyttet meg lenger fram, rettet opp ryggen og har tåballene på fothvilerne. Får da bøyd armene i albuene og må derfor kjøre mer bevisst, fordi jeg får ikke låst armene/styret på samme måte som med strake armer.
På MC03-kurset var det grei beskjed. Drit i hvordan du tror det ser ut, om det ser ut som at du sitter som ei krykke, ikke bry deg. Flytt vekta framover, prøv å få den under tanken når du bremser.
Når jeg fikk fotballene på fothvilerne begynte jeg å tenke hest og ridning. Når du rir skal du ha hæler, hofteledd, ryggrad og bakhode på linje. Det er best for deg og best for hesten. Tenker samme sittestilling på sykkelen og det blir utrolig god kjøring av det kombinert med kontrastyringsteknikken.

Og, Jalmar, hyggelig at jeg kan bidra med noe som imponerer deg :)
Image
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Hvordan klarer man åttetallet?!?
Klarer det så vidt med min CBR, men med skolesykkelen (Daelim Roadwin) går det bananas!
Er det en spesiell måte å sitte på som hjelper? Jeg velter altid innover i svingene.
At man skal gi mye gass og bremse er det mange som hevder, men hver gang jeg bremser mister jeg balansen... :roll:
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Æ'ndalitten wrote:Hvordan klarer man åttetallet?!?
Klarer det så vidt med min CBR, men med skolesykkelen (Daelim Roadwin) går det bananas!
Er det en spesiell måte å sitte på som hjelper? Jeg velter altid innover i svingene.
At man skal gi mye gass og bremse er det mange som hevder, men hver gang jeg bremser mister jeg balansen... :roll:
Jeg lærte et par "juksetriks" som gjør det lettere, feks er det litt helling? I nedoverbakke (nesten uansett hvor lite), så er det ikke vits å gasse, da er det lettere å holde jevn fart, ellers hjelper det mye å lene seg langt fram over tanken synes jeg, og å lene seg utover hjelper også. Ellers er det det med å se riktig osv. Det å bli god til å slure nøyaktig er vel kasnkje det som hjelper mest. Ellers er det enklere å bremse nøyaktig om du har bakbremsen på tuppen av foten (bare bruk bakbremsen til å bremse med).

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Balanse er ikke noe man har, det er noe man lærer. Klarer å stå stille en del sekunder i lyskryss jeg nå om det trengs, og det er ganske ofte. Sitt rak i ryggen og hodet hevet. Så om det trengs en liten korrigering bruker jeg hodet og vrir til dén og den siden. Også er det viktig å være avslappet når man holder på med balansetrening, hvis ikke gjør man automatisk for store utslag og da er man i bakken fortere en svint. Prøv og bare bruk clutchen til å skyve sykkelen fremover. Om den er feiljustert kan nok dette gå dårlig men da ber du enten om å få den justert, eller du justerer den selv(tar 5 sekunder). Om du trykker clutchen ørlite granne inn uten å bruke gassen, så vil sykkelen øke farten litt. Tar du den for langt inn så kutter du koblingen og da går det selvsagt ikke. Som flere andre sier så må man bare lære seg å slure på clutchen. Alle har vært nybegynnere og ett sted må man jo starte.
Jeg slurer også litt på clutchen når jeg starter en wheelie med biken min. Det er et veldig kort øyeblikk, men dog. Jeg gir gass, trykker clutchen fort inn og slipper med én gang, så spretter hjulet til værs grunnet den plutselige turtall økningen.
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Er det ikke at du sklir bakpå salen,og :roll: at det blir mindre vekt på forhjulet som gjør det???????????
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

viss det er rett før du mister balansen så kan du slippe cluthen lengre ut elle gi mer gass,det funket fint for meg :wink:

En god måte å trene balansen på er å sykle på bakhjulet med en tråsykkel 8)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Desmo wrote:Er det ikke at du sklir bakpå salen,og :roll: at det blir mindre vekt på forhjulet som gjør det???????????
Jo om man er en elefant så er det nok bare å sette seg litt lengre bak ja :wink:
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Et tips:
Nå som det er såpass varmt ,vær obs på strekninger med ny asfalt ,denne svetter ofte olje i varmen. Fant ut at det er lite kjekt i rundkjøringer etter å ha tatt en ufrivillig motardsladd rundt halve rundkjøringen.Heldigvis gikk det bra ,men jeg vil ikke teste det en gang til :)
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Gixxerman wrote:
Desmo wrote:Er det ikke at du sklir bakpå salen,og :roll: at det blir mindre vekt på forhjulet som gjør det???????????
Jo om man er en elefant så er det nok bare å sette seg litt lengre bak ja :wink:
Aha! En lettvekter!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Ragnhild

Post by Ragnhild »

Opp med hue :!:
Vri hodet og se dit du skal :!:
Slur på kløtsjen og gi såpass gass at sykkelen begynner å bevege seg når du mister balansen :!:
TREN :!:
Image
Winalot

Post by Winalot »

Dette er enkelt og greit en treningssak, kjør åttetallet så mye du greier helt til du føler at du har kontroll. Det er ikke så vanskelig når du har gjort det noen ganger, alle som har lappen har jo gått gjennom dette selv vet du :wink: Husker du det du lærte i teorien om at du skal se der du skal kjøre og ikke rett ned? Praktiser dette med åttetallet, fokuser på ditt neste hjørne :)
Image
Post Reply